Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Måler i forhjul - skal den bare læse ind på den smårustne aksel ? (26-03-2016 21:59:59)
claus vegener #9245, reg. øjyl
Hmmm Det er ikke mig, der oplever at et hjul slæber - det er abs systemet og derfor nedsætter det bremsekraften til det berørte hjul - som altså ikke yder den normale bremsevirkning. Jeg taler her om en D1 1997. Det er helt tydeligt, at man hører/mærker abs-pumpen og bilen trækker skævt. En abs-føler der svigter på et enkelt hjul giver altså skævbremsning fordi systemet tror, den skal holde hjulet i gang mens de øvrige hjul nedbremses.
Da vi i perioder bor på en bjergtop og gerne vil sikkert ned, har jeg ved den type abs-svigt opnået normal bremsevirkning på alle 4 hjul, ved at fjerne abs-sikringen. Og så fået det ordnet når vi kom tilbage til civilisationen igen. Men så er det bare en bil uden abs og det fungerer jo også.
Ved en anden lejlighed blev en bremseslange til venstre forhjul utæt - og heldigvis var det en go' gammel D1 med en ordentlig tromle-kardan håndbremse, der ku' holde bilen. Da det lokale værksted ikke kunne / måtte levere en ny slange var der ikke andet at gøre end sætte en udluftning skrue (lukket) i abs afgangen og tage ovennævnte sikring igen. Så bremsede den på 3 hjul og kunne køres med forsigtighed indtil jeg fik et komplet slangesæt tilsendt fra DK. Da vi skal ned af en ca 20% fald og yderligere sidehældende muddervej på en strækning, er der ingen tvivl om, hvorledes bilen opførte sig ved skævbremsning - men det var håndterbart.

Når jeg skriver "måtte" så er det fordi værksteder i ES ikke må lave bremserør, som vi gør i DK med at bruge flare-værktøj til at lave kraver og tilpasse bremserør. Det skal åbenbart være fabriksfremstillet.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.