sv: Optimering til motorvejskørsel (28-03-2016 00:16:52)
Verner Andersen #2749, reg. ssj
Td5 har pumpe/dyse-system, indsprøjtning og er ret støjende og vibrerende, især ved høje omdrejninger, der er ikke så meget at gøre ved det umiddelbart. Motoren drejer 1000omdr. ved 40Km/T. i 5.gear, så ikke vanvittig lavgearet. Chiptuning giver ikke ret meget bedre bundtræk som sådan, men kan kombineres med en VTN-turbo, turbo med variabel turbogeometri, som giver damplokomotivs-bundtræk, koster 10000-15000Kr. alt efter hvor købt. I forb. med VTN-turbo, kan man montere transfergearkasse, som fra Disco 1 V8 ell. Range Rover classic V8 med udveksling 1.2 (ca) Transen i Td5 er på 1.414 ab werk i udveksling. Har ingen erfaring med GKN-overgear. Mht. større dæk kan 255/85-16 som eks. BFG MT. ell. Toyo MT, giver ca 5% højere udveksling, her skal man være opmærksom på lettere forringede køreegenskaber, da den kendte gyro-effekt spiller ind, hertil er det mudderdæk, der vil give større rullemodstand.
En gylden middelvej, kan være Coopers AT3 i 235/85x16, med lavt støjnivaue
hertil lav rullemodstand.