sv: Optimering til motorvejskørsel (28-03-2016 10:27:51)
Rasmus Nielsen #8282, reg. øjyl
Hej Stig.
Jeg har en 110" 200 tdi (107 hk) og af samme årsag som dig, har jeg skiftet fra 1.4 gearing til 1.2. Jeg er yderst tilfreds. Næst efter at få lagt en 200 tdi i bilen, er det den bedste investering jeg har lavet. Jeg ligger nu med 95-105 km/t på motorvejen jf. GPS, hvor jeg før lå på 85-90. En 200 tdi larmer mere end en TD5. Ved bykørsel passer gearingen også bedre - er min erfaring. Det gælder også igangsætning.
Eneste minus er, at jeg selvfølgelig skal ned i 4. gear oftere, når det går op ad bakke. Du nævner ikke noget om trailerkørsel, så jeg antager, at det er er det store issue.
Min anbefaling skal være at få en 1.2 transfergearkasse. Det skulle en TD5 sagtens kunne trække. Gearingen i lavgear forbliver den samme.
Bagefter kan det være, du vil overveje motoroptimering, men det er efter min mening mere "nice to have" end "need to have", hvis ikke man kører med tungt læs eller trailer.
Jeg købte min 1.2 transfer brugt for 1500 kr. og solgte min 1.4 for det samme. Jeg tog et billede af tænderne ved indgangsakslen og serienummer på den nye og sendte til Ashcroft. De kunne så vurdere, at der ingen slid var og derfor ikke brug for renovering. Udfra serienummer kan man se, om den har en forbedret smøring af indgangsakslen, ellers kan man ombygge den til det. Det lækreste er selvfølgelig at få en nyrenoveret fra Ashcroft.