Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Optimering til motorvejskørsel (29-03-2016 09:50:30)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj
Hej Stig,

Meget almindeligt er det som sagt at udskifte til en 'discovery' gearing som de fleste påpeger, og således nyde godt af de 15% færre rpm som man opnår ved at gå fra de 1.4 til de 1.211. Jeg har svært ved at forestille mig at der skulle være nogen der har lagt en 1.6 gearing i din bil, medmindre den tidligere har levet som SuperJeep på Island.

Det skal dog nok nævnes at TD5 motoren lyder mere pint en den reelt er. Jeg har både en 300tdi og td5 som kører på samme gearing, og 300tdi'eren lyder markant mindre presset ved de hastighedeer som TD5'eren lyder pint. Om det er det 5 ben der giver den 'følelse' skal jeg ikke kunne svare på... Jeg havde min Nanoncom på igår da jeg lå og kørte, og målte 2400 rpm ved 100 km/t - det er jo ikke ligefrem fordi det er det røde felt...

Brændestofforbrug og aerodymanik som et busskur har desværre nok den kedelige effet at der aldrig opnåes de helt høje km/l ved kørsel over 100 km/t - ligegyldigt hvordan man forsøger at få skubbet skuret igennem den luft man uomgængeligt vil møde på sin vej...

Jeg står selv og skal til at skifte min transferkasse til 1.211 på min td5 - efter at have kørt i min kammerats som allerede har den forbedring er jeg mere end overbevist om at det er den rigtige løsning. 1.211 gearing sad også i disco td5'erne - så den passer efter LR's mening fint til motoren. Det er ikke en specielt stor opgave at skifte kassen. Hvis et værksted skal bruge en dag på at skifte den gearkasse burde de efter min mening blive sat på hjul og stejle. Det er gement tyveri hvis der kræves betaling i det omfang for den operationen!

Jeg har kendskab til folk der har i omegnen af 150 hk i deres td5'ere, og det giver markant forberede - og moderne køreegenskaber. Kan varmt anbefales. Jeg har læst mig frem til at motoren ikke skulle lide overlast ved en sådan justering, om end man selvfølgelig kan forvente et lidt større slid på drivlinjen hvis man ikke administrere kræfterne fornuftigt...
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.