Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Range Rover som 2wd´er (08-04-2016 10:12:20)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Det må nok komme an på, hvilken transfergearkasse, du har. Hvis du har en LT, så har du en H-gearstang, kan selv slå spærring til og fra, og der er en stor, orange kontrollampe et sted. Med den er det nok rigtigt, at du skal slå spærring til, for ellers går alle kræfterne måske nok ud til den aksel, der ikke er der. Jeg ser ingen grund til at skulle køre særlig forsigtigt, for at differentialet er låst, betyder bare, at der ingen differentialvirkning er mellem akslerne. Men det har man jo netop heller ikke brug for, når den ene aksel er koblet fra.
Har du en Borg-Warner transfer (standard fra slut-firserne), kan du ikke slå spærring til, for det gør den selv i kraft af en viskosekobling, der låser, når omdrejningsforskellen mellem akslerne bliver for stor. Desværre har den kobling det med at fryse mere eller mindre fast med alder og kilometer, og derved får man permanent låst differentialet med alskens ubehag til følge: Det ryster i hele transmissionen ved kørsel på vej, bilen skrubber rundt om hjørner, mekanikken bliver slidt pga. de spændinger, der hele tiden er imellem akslerne, og det hele begynder at synge ubehageligt under kørsel. Er man først nået dertil, kan man bare pille forreste kardan af og køre videre med baghjulstræk. Det er ikke nødvendigt at køre langsomt eller noget, men det er nødvendigt at huske, at kører man ud i terræn, kommer man eventuelt til at sidde fast.
Jeg har kørt flere tusinde kilometer med en RR med B-W og uden forreste kardan. Slet intet problem, bortset fra dengang, jeg så sad fast på min egen græsplæne!
Hvis det ikke er en frossen viskosekobling, der er dit problem, så burde du stadig kunne tage kardanen af, og forlade dig på, at koblingen vil låse af sig selv, og lade motorkraft gå til bagaksel. Men så er det måske meget godt at holde øje med, om den evt. kommer for meget på arbejde, og forsigtig og kortvarig kørsel er nok tilrådelig.
Jeg ved ikke helt, hvorfor det er den forreste kardan, man vælger at tage af. Måske fordi håndbremsen virker på den bagerste, men hvis differentialet er låst, burde det jo ikke have bogen betydning. Hmmm, differentialer kan være svære at forstå, synes jeg.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "olietryk"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.