Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Gearkasse Serie III - mystik (03-01-2017 18:04:50)
Jan Østberg #5876, reg. nsj
Ærede Forum, og særligt henvendt til de med gearkassekendskab:

Mit (Toro) overdrive holdt op med at virke, så jeg pillede det af, og genmonterede det oprindelige tandhjul - med tilhørende låseblik - og satte det oprindelige dæksel på plads. Alt var herefter iorden.

Efter et par dage skete det så pludselig, at jeg ikke havde noget bakgear da jeg skulle hjem fra brugsen, den låste simpelthen hver gang jeg gik i bak, somom der samtidig var indkoblet et fremadgående gear. Jeg kom så hjem (det gør man jo altid). Det første jeg checkede var naturligvis den reparation jeg selv havde udført få dage før, og ganske rigtigt: Den 'castellated nut' for enden af akslen havde løsnet sig (trods massive mængder Locktite); tandjulet havde fået et spillerum der åbenbart gav problemet. Jeg fremstillede så et nyt låseblik og satte alting på plads, hvorefter alt igen virkede dejligt.

Nå. Så i går aftes skete der 'et eller andet' under kørsel i 3. gear - jeg kunne ikke komme ud af 3. gear, hvorfor jeg så bare kørte hjem i det. Åbnede dækslet igen - yep; den #¤%& castellated nut havde IGEN løsnet sig - mit elendige klamphuggede 'låseblik' havde ikke været til nogen gavn, det var bare smadret. Jeg laver ikke selv det næste.

Jeg har så nu skruet det sammen UDEN låseblik, bare for at få det hele til at virke igen. Først skulle jeg jo have den ud af 3. gear, så jeg pillede gearstangen af og begyndte at bearbejde*) de 3 glidere indtil de alle kunne betjenes med fingrene, sådan gjorde jeg også første gang, og det hjalp: jeg kan nu vælge både 1., 2., 3. og 4. gear samt frigear, så langt så godt.

Jeg skal så finde en der - mod betaling - kan og vil fremstille et låseblik der HOLDER til det pågældende sted, før kører vi ikke videre (jeg har heldigvis to Serie III'ere). Men der tilbagestår et problem, som hverken jeg eller mine nærmeste rådgivere kan forklare: Når jeg indkobler bakgear, så kan jeg bakke - lige indtil jeg træder koblingen ned; i samme sekund låser den præcis som den anden dag - !???

Altså - jeg kan både bakke, og sætte i alle gear incl. neutral. KUN dette mystiske fænomen står tilbage. Man kunne sige at man godt kunne køre, man kan jo bakke og så bremser den bare når man kobler ud, det øger muligvis sikkerheden ved baglæns parkering på snæver plads og på en stejl bakke. Meeeeen ....

Er der nogen der kender til det nærmere indhold af gearkassen, som kan se for sig og forklare mig hvad det er jeg oplever - og meget gerne, hvordan jeg kan løse det uden de store ... menneskelige og andre omkostninger?

*) bearbejdning af gliderne starter med mukkert og STOR skruetrækker, efterhånden må det løsne 'noget' derinde, for til sidst - og det er succeskriteriet - kan gliderne (lige akkurat) flyttes ind og ud af gear med fingrere (med stoppet motor).

På forhånd tusind tak!!


Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "intercooler"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.