sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med Liveridge British 4x4 (16-01-2017 10:34:14)
Søren Frimodt Petersen
Men det er i grunden noget sjovt vrøvl de har gang i mht galvanisering af gamle rammer. For hvis vi nu antager jeg har en ramme på en bil fra fx '86, kører til syn, han banker lidt i den og finder ingen tæringer og godkender bilen. Var selvsamme ramme så blevet galvaniseret vil han ikke syne den!? Det giver da ingen mening? Den er jo stadig ikke gennemtæret, og på ingen måder svækket. Derudover ved enhver der har rodet med gamle biler at det er væsentlig nemmere at skjule rust på en gammel malet/tectyl behandlet ramme end en der har været i syrebad og blevet galvaniseret. Syrebadet fjerner med det samme rusten og man har store huller. Ligeledes er det med den sandblæsning man jo altid er nød til at få den igennem inden. Det er slet ikke tænkt igennem, jeg ville på ingen måde være nervøs for at købe en bil med en gammel ramme der er galvaniseret, det viser jo bare at den faktisk var i god stand/lavet godt inden den blev det.
Desuden skal i ikke være så naive at tro den nye ramme i køber ikke har været overflade rusten inden den blev dyppet, for det meste ligger de noget tid udenfor inden de ryger i karret eller bliver transporteret dertil. Og rent faktisk er det bedre at galvanisere et rusten stykke jern da det giver en rug overflade som det bedre hænger fast på. Det værste man kan gøre er at dyppe et nyt stykke jern med gløde-skal på. Derfor bliver lad til lastbiler mm ofte sandblæst inden galvanisering trods de er helt nybygget! Men oftest ligger de så længe uden i regnen at rusten klarer arbejdet :)