Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: 200 DI (30-01-2017 11:22:10)
Hans Houmøller
Hej Jørn
Jeg mener (efter og have læst i øst og vest om emnet i forbindelse med min egen 200Di) ikke at der skal ændres på pumpen i forbindelse med fjernelse af turbo. Pumpen har en membranstyret ventil, der øger brændstofmængden når trykket på membranen stiger. Membranhuset er så forbundet til indsugningsmanifolden, dvs. når lufttrykket stiger heri som følge af turboens arbejde, så vil der blive tilført mere brændstof. Ved almindelig kørsel uden belastning burde turboen ikke bidrage med øget tryk, derfor svarer "tomgangstrykket" og dermed brændstofsmængden fint sammen.

Men - det kan jo være der er nogen der har fiflet med dieselmængden i motorens tidligere liv.

Jeg har selv præcist samme problem som din motor som jeg endnu ikke har fået løst (da min vogn alligevel står og venter på og blive 35 år). Men jeg kan sige at jeg selv var igennem dieselrens, laaaange motorvejsstræk, nyt luftfilter, olie og alle de sædvanelige ting man bliver anbefalet herinde, og det hjalp nada. Jeg har også skruet den så langt og maget ned i brændstof at den knap kan trække op af Limfjordstunellen - samme røggasmængde!. Motoren ryger ikke ved normal kørsel, men når der giver fuldgas i tomgang og pedalen slippes falder sigtbarheden i bilens nærhed til umiddelbart 0.

Jeg har planlagt at gøre følgende - inden vognen skal stilles til syn igen til efteråret:

- Tjekke timingen står 110% rigtigt med anvendelse af måleur. I og med at røgen kommer ved høje omdrejninger er der chance for det kan være den står forkert.
- Rens og justering af dyserne - her skal de desværre forbi et værksted, da det er 2-trins dyser med forskellige åbningstryk (120 og 200 bar hvis jeg husker ret)
- Hvis ovenstående ikke virker - en tur på dieselværksted. Det nærmeste med kapabelt mandskab OG fornuftig timepris ligger desværre i Randers. Men jeg ved der bla. findes en koldstartsfunktion på VE-pumpen som kan være "dodgy" (se evt. http://forums.lr4x4.com/topic/63051-cold-start-advance-on-bosch-ve-pumps/)

Held og lykke med projektet - jeg hører MEGET gerne hvis/når du får fundet fejlen...

MLRH
Hans
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bladfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.