sv: Defender 110" TD5 årgang 2000 - Typegodkendelse som M1 (16-10-2018 12:21:11)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj
Kære gode folk,
Det hør og bør sig at skrive hvad det endte ud med og selvfølgelig gælder det jo også undertegnede.
Det hele endte lykkeligt, men der skulle kæmpes med det og den stedlige myndighed der er repræsentant for Færdselsstyrelsen voldte de største problemer og var på ingen måder uvildige i deres tilgang til opgaven da jeg reelt set have parallel-importeret bilen.
Jeg ringede til Land Rover i Solihull og fik en super fin service og god dialog med dem derovre. De kunne heldigvis bekræfte at min bil i standard-sammenhænge var lidt specielt da den var indregistreret som en M1'er i UK. Det betød at der var en Typegodkendelse netop til min Defender M1'er. Sjovt nok ligner den fuldstændig den til M2. Jeg fik lidt skærmdumps af typegodkendelsen sådan at jeg havde dokumentation til den stedlige myndighed.
I udliciteringens navn og med pligten om at handle ligeværdigt lykkedes det med MEGET pres at få fremskaffet en original udskrevet Typegodkendelse på M1'eren og vupti efter et par måneders trækkeri med den stedlige myndighed smuttede den M1'eren glat gennem toldsyn og registreringssyn.
Til dig der selv vil lave papirarbejdet og spare adskillige tusinde kroner, måske endda titusinde kroner så kan det lade sig gøre, men du skal være klar på kampen. Om jeg ville gøre det igen - ja, helt klart og nu ved jeg at Solihull er et godt startsted hvis bilen adskiller sig fra standard, men ellers original.