Defender Td5 årgang 2000 kølevandets retning (17-12-2018 17:02:12)
Martin Høj Dahl #3383, reg. nvsj
Jeg arbejder kraftigt på at skaffe mere og bedre varme i vores Defender Td5 fra år 2000.
Jeg har to planer hvoraf den ene er monteret.
1. Montere mit Webasto Thermo Top S med timer, varm/kold luft kontakt og fjernbetjening. Dette gennemføres når jeg har styr på punkt 2.
2. Montere et ekstra vandbåret varmesystem under midtersædet i anden sæderække, monteret i serie efter det originale varmeapparat. Dette er monteret og leverer rigtigt meget varme i kabinen (kan næsten brænde sig på det - 25-30 graders varme i kabinen er ikke ualmindeligt). Det har til gengæld lidt andre følger, nemlig at det er blevet sværere at få varme på det originale varmeapparat (måske bare et udtryk for at det er blevet koldere og der er utætte pakninger). Det er tillige ret effektiv afkøling da temperatur-indikatoren i instrumentbrædtet står i overgangen mellem hvidt og blåt felt. Det ville givet have været godt for motoren at det lå lidt højere.
Det bringer mig til et lidt centralt spørgsmål, nemlig om i hvilken retning kølevandet løber i rørene, specielt det lille rør der peges på på billedet. Jeg har fundet nogle tegninger på nettet der viser hvilken retning kølevandet løber, men jeg er ret usikker på om det er helt korrekt. Jeg har forsøgt at "følge" varmen på rørene når motoren står og snurrer, men det er svært at være helt skarp på det.
Jeg har derfor brug for et skarpt og præcist svar og ikke alverdens gisninger.