sv: Chip i gammel bil (02-01-2019 17:28:14)
Hans
Din Defender har næsten 100% sikkert ren mekanisk/pneumatisk styret indsprøjtning - et fåtal blev sidst i 98/99 leveret med en meget tidlig elektronisk styring - men de er ekstremt sjældne. Har set 2 her i landet, på hhv. inporteret Defender og Disco 300tdi - så: Bedre økonomi blir det nok svært og få ud af den - og dog....følgende kan relativt let udføres - enten af dig selv eller én med lidt mekanisk viden på basisniveau - eks. så godt som enhver landsbymekaniker. Noget af det gir bedre motorkraft, andet giver bedre forbrænding (bedre økonomi/miljø)
Dyserens/indsugningsrens (kan faktisk gøre en mærkbar forskel har jeg oplevet. Hvis det hjælper vil nye dyser hjælpe endnu mere (dyrt!)
Rens intercooler for olie/snask fra din sikkert slidte turbo.
Tjek timing af pumpe (kræver specialværktøj til Boschpumper - alle mekkere burde have/lave det.
Har du EGR ventil - tjek den ikke er tilsodet eller alternativt fjern den (ulovligt).
Nyt luftfilter!
Tjek at dit gaskabel er stramt og der ved fuld pedal er fuld vandring på arm på pumpen - dette er ret vigtigt og har ofte set plasticskruen er vandret ind med slæk i kabel til følge - det kommer snigende, og bilen blir langtsomt mere og mere bovlam....
Øg brændstofmængden - det gøres forsigtigt /langsomt og måake er du allerede på max (sort røg) - der er spandevis af links på nettet om tuning/optimering af 300tdi - det kræver blot en lille skruetrækker og en fastnøgle.
Det sidste jeg kan komme i tanke om - hvis din vogn er importeret kan den måske være med katalysator (jeg er usikker på om 300tdi Defender blev leveret med kat til nogen markeder overhovedet) hvis du har - så vil en fjernelse gøre udstødningssystemet mindre restrektivt - de fleste pushere i UK sælger eks. De-cat rør (også ulovligt).
Jeg udførte de fleste af ovenstående på min gamle 300 Disco og den gik fra ret bovlam til frisk - så frisk som en 2 ton vogn med tomatkasse kan være med 122hk fra fabrik. Den trak uden problem en hestetrailer med to heste og gav 12-13 km/l ved langturs landevejskørsel.
Mlrh
Hans