Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Freelander centrallås (22-08-2019 21:12:02)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl
Nej jeg tror ikke at reset vil gøre nogen forskel sådan som du beskriver symptomerne.

Det lyder meget som en elektrisk fejl et centralt sted, og desværre en dyr og besværlig en...

Jeg har kikket på et kredsløbs skema, og der er ikke noget separat relæ involveret, og der ser heller ikke ud til at være nogen af stelforbindelses punkterne som kan give de symptomer hvis nogen af dem var dårlig.

Det er nok selve CCU'en (Central Control Unit) som er stået af, og som du hører klikke hvis den har et internt relæ. Den sidder på bagsiden af sikringspladen skråt nedenfor rattet. I en Haynes manual står der hvordan man piller CCU'en ud.

Måske kan en fejlkode aflæsning afsløre om CCU'en har problemer, og ellers er den billigste måde at teste CCU'en på, at finde nogen med samme bil og fungerende centrallås og bytte CCU og se om fejlen følger CCU'en eller bliver i din bil.

Husk bare at remoten er kodet til CCU'en, så det er ikke noget man "bare" skifter permanent, og det er en ret dyr stump hvis man køber en ny.

Hvis det er CCU'en der fejler, ville jeg prøve at finde en brugt sammen med tilhørende remote fra nogen der sælger dele fra en donor Freelander op til 2001.

Ellers kan man finde nogle beskrivelser på nettet, af hvordan man koder sin gamle remote om til den nye CCU gennem nogle mere eller mindre mærkelige trin som skal udfører indenfor kort tid. Lidt afhængigt hvilken type remote man har.

Der er vist også noget om at man skal sikre sig at det er den helt rigtige model CCU, men jeg har aldrig skiftet en selv, så jeg ved ikke hvor nemt eller svært det er at finde den rigtige reservedel.

/Mats
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "sidespejl"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.