Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Spiltov styrke (25-02-2020 13:48:47)
Steen Larsen #411, reg. øsj
Hej Niels og alle I andre.
Når vi nu er medlem af denne udmærkede klub vil jeg anbefale, at man kigger i vores eget lille grønne hæfte.
Vedr. sikkerhedsfaktorer står der:
En stålwire, der anvendes til løft skal have en sikkerhedsfaktor på 5 til
minimum brudstyrke. Til træk kan en mindre sikkerhedsfaktor anvendes,
ofte en faktor 4. Når særlige forhold taler for det, kan en mindre
sikkerhedsfaktor anvendes*. Ved mange mindre spil (specielt el og
hydrauliske) er sikkerhedsfaktoren nede på 1,5 eller i visse tilfælde endnu
mindre. Dette skyldes, at her forekommer der ikke pludselige og uventede
ryk, som kan give en ekstra belastning.
Arbejdstilsynets regler
Ståltove til trækspil og lignende skal have en sikkerhedsfaktor 4.
Undtagelsesvis kan Arbejdstilsynet acceptere mindre sikkerhedsfaktor, f.
eks. når særlige omstændigheder kræver, at tovets vægt holdes nede.
I vil se, at Falck og SOSDAH´s store bjerningskøretøjer kører med en sikkerhedsfaktor på 2.
Så tilbage til dit spørgsmål.
Oprindelig blev der leveret et tov af organiske fibre til et Capstan spil. De kan bedre tåle varme. Når tovet skrider på Capstantromlen bliver det varmt. Derfor er et almindeligt plasmatov ikke egnet til capstanspil, hvis der er mulighed for at det bliver varmt. Ved en temperatur over 60 grader falder brudstyrken drastisk. Hvis der er den mindste smule grus mellem capstantromlen og plasmatovet, så vil det meget hurtigt gå i stykker.
Da jeg havde min 110" V 8 brugte jeg en taifunwire på 14 mm. det er en blanding af ståltov og plastikreb. Det fungerede rigtig godt, uden at være så elastisk som et plastik polypropylentov.
I øvrigt kan jeg henvise til det lille grønne hæfte side 33.
Jeg håber, at det var den information, du ønskede Niels.

MVH

Steen Larsen 0411

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "koblingspedal"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.