Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Discovery 3 styring af viscoseblæser (05-04-2020 16:27:07)
claus Vegener #9245, reg. øjyl
Efter ny toppakning, thermostat og nu ny viscoseblæser bliver bilen fortsat for varm og det er fordi blæseren ikke aktiveres efter behov.
Når den er kold følger den vel nærmest motoromdrejningerne men ved kørsel opad - selv uden trailer - nås en vandtemp på 101 grader - og blæseren kører nu kun omkring 280 - 350 omdrejninger og dutycycle er vist til 0% (på min hawkeye)
Diagrammet skulle være enkelt nok: sikring 10 i motorrummet, 15 amp er ok og der er direkte forbindelse fra sikringen til øverste ben på blæseren - betegnet som nr 5. Ved både kold og varm motor er spændingen her konstant på 13.6 volt.
Med stikket aftaget viser ben 4 konstant uafhængig af omdrejninger og temp 4.35 volt. Det er nok en modulerende firkantspænding som mit meter ikke vil vise. De øvrige 3 er til hall sensor for omdrejninger.
Jeg havde andet steds læst om denne modstand over solonoide spolen der skal åbne for silicone reservoiret på ca 9 ohm hvilket ved 15 volt max giver ca 1.5 amp. Jeg prøvede at sætte 12 v på den udtagne blæser for at høre et lille klik - og det mener jeg jeg hørte. Da jeg senere ville dobbeltchecke dette var spolen brændt af.
Så derfor tør jeg ikke blot sætte stel til ben 4 for at tvangsstyre den mens der er 12v via sikring 10 til ben 5.
Jeg kan selvfølgelig klippe ledning 4 over og indsætte en formodstand mod stel ---
Andre gode ideer ?
Blæseren aktiveres også af gearkassens temp, af aircon kondenserens temp (pt ikke aktiv gr ny kompressor og manglende efterfyldning men jeg er låst inde på en bjergtop i Spanien og alle værksteder lukkede) og måske også af bilens hastighed.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "motorblok"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.