sv: Hvordan var det nu lige med 6 cyllinderede. (15-07-2004 01:29:17)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj
Da jeg for 15 år siden købte min første Land Rover som var en 6 cyl. stw. fik jeg også "sandheden" at vide fra alle de andre velmenende Land Rover ejere. Det var simpelthen det værste man kunne købe, besværlig at reparere, umulig at få stumper til og særdeles tørstig. På trods af at det sidste var rigtigt, faldt jeg for denne motor og har siden haft flere af slagsen både i en SIIA og i SIII, og har bestemt ikke oplevet dem som upålidelige eller besværlige. Det eneste besværlige er faktisk at stille ventiler, og med et begrænset kørselsbehov er det også et begrænset problem. Med hensyn til stumperne er det faktisk mit indtryk, at man idag kan få det meste. Jeg har bl.a købt en ny vandpumpe hos mitdjysk, som ellers var en af de dele man for 15 år siden sagde var umulige at fremskaffe, og det endda til en ganske rimelig pris.
Så hvis du har fundet en 6'er i rimelig stand og kan acceptere brændstofforbruget, så kast dig ud i det og nyd lyden hver gang du starter den. Jeg har faktisk en af Farvandsvæsnets de gamle 6'ere ( med dobbelt tank !) stående ude i garagen, og jeg kan stadig nyde bare at starte den for lydens skyld, på trods af at jeg ellers kører V8. Og selv om trækkraften og momentet måske ikke ser så imponerende ud på papiret, så virker det altså bare når den skal lave noget, næsten som en V8.