Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: GPS hvad skal man vælge (28-06-2020 23:06:33)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
Man kan opleve, at visse lande ikke er medtaget af ens GPS. Jeg kørte til Sarajevo i Bosnien for nogle få år siden. Det foregik i en ny bil, som havde en TomTom indbygget. Så den blev brugt - selv om jeg ellers mere er til kort, for overskuelighedens skyld, som Pause nævner - men har sandelig også til andre tider oplevet panikken i Paris, når der kun var mig til at styre OG læse kort. Tusind gange holde ind og 900 gange finde ud af, at jeg skulle være drejet der og der.
Men denne GPS tog mig igennem hele Tyskland, uden at jeg holdt i kø en eneste gang! For når der var en kø forude, spurgte den, om jeg hellere ville køre en anden vej. Jeg trykkede hver gang på den store Ja-knap, og alt gled så let. Endda kom jeg igennem byen Halle, og min iPod valgte netop der at afspille 'Underlige Aftenlufte', som Oehlenschläger skrev, medens han studerede i -- Halle! Der sad han en aften og drak vin og blev trist og skrev om sin hjemve, og ordene 'min moder' er nævnt, jeg ved ikke hvor mange gange i den sang. Jeg blev også ledt forbi VW's hovedsæde i Wolfsburg, hvor der i krydset udfor holdt - en Folkevogn, der blinkede af. Den skulle hjem til mor, tænkte jeg.
Disse scener var helt magiske for mig, og det var aldrig sket uden GPS, for selv om jeg eventuelt ville have kunnet forstå af radioen, at der var acht Kilometer Stau på den og den strækning, så ville jeg jo aldrig have haft nogen ide om, hvordan jeg skulle køre uden om den.
I Bosnien derimod viste det sig så, at landet simpelthen ikke var kortlagt hos TomTom. Man krydsede grænsen fra Kroatien, og derefter var skærmen blot en stor, grå plamage, og man anede ikke, hvor man var. Jeg har prøvet at låne en GPS af andet fabrikat at tage med dertil, og det fungerede helt, som det skulle. Så det kan nok betale sig lige at checke, hvis man planlægger særlige rejser.
Forresten skal man vide, at 'livstidsopdatering' af kort henviser til produktets, altså GPS'ens, livstid. Dvs. at når producenten ikke længere understøtter apparatet, så slutter dets liv, og dermed også kortopdateringerne. Det er som med computersoftware, der heller ikke lever evigt.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagaksel"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.