Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: skift fra 2.5 n/a til 200tdi i One Ten 86 (02-06-2022 15:22:35)
Mads Winther Hansen #6777, reg. øjyl
Hej Peter,

En dieselmotor kører ganske upåklageligt på sin egen motorolie hvis den når ind i brændkammeret, problemet er blot at det er en kort fornøjelse (hvis du mangler visuelle oplysninger så prøv at søge på "engine runaway" på youtube... -det kan godt komme til at løbe koldt ned ad ryggen).
Det burde jo egentlig ikke være muligt for olien at kommer ind i brændkammeret, men det kan ske på lidt forskellig vis bl.a. slidt turbo som du selv er inde på.
19j motorerne har en tendens til at have underkompression der kommer til udtryk ved olietåge op ad bl.a. oliepåfyldningshatten hvis den lettes når motoren går. De er som mange andre motorer udstyret med et rør der leder overskydende olietåger fra "hatten" over i indsugningen så olietågerne kan blive forbrændt af motoren. Hvis underkompressionen bliver udpræget så kan det ende med, at olietågerne over tid fortætter og bygger sig op i afkroge af indsugningssystemet (luftfilter, rør og slanger -og en evt. intercooler) og den kan på et tidspunkt nå et niveau hvor olien hvirvles med ind i motoren hvor "festen" begynder.

Intercooleren og rørføringen til/fra denne bør ikke kunne få motoren til at stikke af og særligt ikke hvis den knapt har kørt med setup'et som jeg forstår på det du skriver.

Adskil derfor indsugningssystemet og find ud af om der ligger olie i det. hvis der ligger store mængder olie, så undersøg hvor det kommer fra ud udbedr. skaden (turbo?). HVIS det er underkompression så før ånderøret til en egnet opsamlingsbeholder og overvej motorens videre liv.

/Mads
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "balljoint"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.