sv: sv: Konvertering til El (16-09-2022 20:26:12)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj
Men hvordan ser så de årlige udgifter ud når først den er ombygget og indregistreret som batteribil?
Min nuværende benzin DII V8 på papegøjeplader koster 10500 kr årligt i vægt/grøn-afgift og 4150 kr årligt til Københavns Kommune for parkering.
En nyere batteribil koster under 1000 årligt til Staten i vægt/grøn-afgift og 205 kr årligt til Københavns Kommune for parkering.
Det er en potentiel besparelse omkring 13500 kr.
Med bagsæde og hvide plader er der yderligere 5-6000 kr sparet pr. år i vægt/grøn-afgift dvs. omkring 20.000 kr pr år.
Ombygger man en veteran som man parkerer på egen grund, er det en helt anden sag.
Om der er noget sparet pr. kilometer på at køre på el i stedet for benzin eller diesel tør jeg ikke give et bud på, sådan som energipriserne ændrer sig for tiden.
Skal batteriet udskiftes med kortere interval end en LR benzin eller diesel motor skal renoveres og hvad koster det?
Går ud fra man får adgang til alle miljøzoner i hele Europa nu man er batteribil.
For en LR der har mange år til veteranstatus og som parkerer og kører i de store byer kan regnestykket ende med at se fornuftigt ud.
For en veteran eller snart veteran der parkerer på egen grund, kan det næppe regnes hjem økonomisk og man mister køretøjets originalitet.