Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Førstegangs køber af Land Rover (15-07-2023 10:38:55)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn
Det er pudsigt. Da jeg for henved 17 år siden købte min første og stort set eneste Land Rover Seriebil, der blev seriebiler anset af de fleste, som lidt primitive men en relativ billig måde at komme ind i Land Rover verdenen på.
Stort set ingen gik særlig meget op i hvordan de så ud, det handlede om hvorvidt de kunne køre. Patina og buler var at betragte som status, det viste jo bare at vognen blev brugt til det den var bygget til. Man var i øvrigt lidt til grin, hvis man begyndte at gå op i originalitet, man fik hurtigt prædikatet "nittetæller" Tværtimod var det almindeligt at seriebilsejere lavede deres egne firnulige "forbedringer" på en vogn man betragtede lidt forældet og håbløs britisk. Dukkede man op til et almindeligt veteranbiltræf i sin skramlede seriebil, blev der rynket på næsen, og der faldt uvenlige beske kommentarer!

Men tiden har ændret sig. Gamle Land Rovers er blevet mere og mere "hipt" af præcis de årsager, som gjorde at jeg købte min Serie 2a i sin tid. De emmer af eventyr og safari, nostalgi og det simple liv på landet på en gang.
Nu handler det for mange, ikke så meget om off-road i grusgraven, men om vognens charme. For flere og flere handler det om at den skal stå som en nyslået 2-krone, og for nogen helst så originale som muligt. Sagt på en anden måde, seriebiler er endelig blevet det, som de sådan set har været de sidste mange år, nemlig veteranbiler, hvilke de aktuelle priser afslører. Vi er dog ikke på niveau med folkevognsrugbrødet, men det er da også stukket helt af!

Benzin vs diesel er lidt en religion. Da jeg købte min for 17 år siden, var benzinere ikke videre populærere, for de brugte mere brændstof ned diesel, der i øvrigt var en del billigere pr liter end benzin. I dag er det lige omvendt. Nu er det benzin-modellen alle vil have. Selv har jeg altid foretrukket benzin, synes selv det giver en lidt blidere motorgang, og så har en benziner, modsat hvad mange tror, faktisk lidt flere kræfter end en tilsvarende diesel. Men så stor forskel i præstationer er der heller ikke og en diesel er slet ikke ringe. Er den passet rigtigt, vil den køre solen sort, og i sidste ende er en oplagt diesel at foretrække frem for en slidt og halvtræt benziner.

Mht originalitet, så er det naturligt, hvis man tilstræber at finde en der står nogenlunde historisk korrekt. Men det kan være lidt en udfordring at finde en der står 100% originalt, og jeg mener heller ikke det er det der er afgørende, for om det er en eftertragtelsesværdig seriebil. Det er trods alt ikke Bugatti'er og Bentleys, og ingen forventer vel at vinde concours d'legance hverken i Goodwood eller Pebble Beach. Det betyder ikke at man ikke kan tilstræbe en historisk fremtræden, men det hele står ikke og falder med det korrekte apron panel

MEN! Man kan vinde indtil flere fine udmærkelser på dette år Klassikertræf for klassiske Land Rovers og alle der holder af gamle Land Rovers. Her hedder det ikke "concour d'elegance" men "concours d'charme" Her er der både "børnenes favorit" og "publikums favorit" og sidste år vandt dette pragteksemplar (se billede) publikumsprisen. Malet med plasticmaling og rulle. Blæst over med klarlak, for at holde lidt på farveskemaet som blev påført til en særlig anledning.
I øvrigt, så er klassikertræffet for alle, her bliver der ikke rynket på næsen over noget som helst, det skulle lige være gammel-ost, og her kan man måde seriebiler og deres ejere i alle afskygninger, ligesom man også kan få et indtryk af andre gamle Land Rovers, selv Discovery'erne er tæt på at være veteraner.

https://dlrk-veteranafdeling.webnode.dk/arrangementer/

God LR weekend.

Mvh Niels
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "motorblok"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.