Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: Buskørekort samt hvidt og blåt kvalifikationsbevis. (21-09-2004 23:05:45)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj
Jeg er ked af at sige det, men principielt er det altså ikke nok med et dansk buskørekort, når du vil køre privat bus i udlandet. Men på trods af det kører de fleste jo heldigvis i uvidenhed og helt uden problemer.

Hvis dit buskørekort kat. D er erhvervet efter 1980 skal du have blåt og hvidt kavalifikationsbevis og mindst 2 års erfaring for at måtte køre i udlandet. Der sondres ikke mellem om det er privat eller erhvervsmæssig kørsel. Der er dog yderligere skærpede krav ved større busser, vistnok til mere end 17 personer. Men det er korrekt at det er nationale bestemmelser, hvilket dog ikke ændrer på at en emsig tysk betjent jo godt kan efterlyse beviserne. Jeg vil dog straks tilføje, at jeg rent professionelt har oplyst utallige medlemmer om det samme gennem mindst de sidste 10 år, og hvergang tilføjet, at jeg aldrig har fået tilbagemeldinger om at nogen har haft problemer, selvom de kørte uden de pågældende beviser, men det er jo ingen garanti for, at andre ikke kan få det. Et uafklaret spørgsmål er hvordan et dansk forsikringsselskab vil reagere ved et uheld i udlandet, eftersom man jo i princippet ikke er i besiddelse af et kørekort, som er gyldigt til at føre det pågældende køretøj i udlandet. I værste fald kan det give problemer med kaskodækningen.

Jeg kan tilføje, at der faktisk også kræves fartskriver i bilen, og overholdelse af køre-og hviletidsbestemmelser, men jeg kender stort set ingen Land Rovere - eller andre private busser - som har fået monteret fartskriver, og det har ejheller givet anledning til problemer. Det er til gengæld EU lovgivning - en forordning fra 1985 - hvor der ejheller skelnes mellem privat og erhvervsmæssig kørsel, men alene ses på om bilen har 10 sæder eller mere incl. førerens.

Men endnu engang vil jeg præcisere, at ovenstående ikke er garantier. Kører man uden må man være villig til at acceptere den risiko, der er forbundet der med, hvilket jeg også selv har gjort igennem mange år, dog er mit store kørekort af ældre dato.

Lars Ellegaard
3926 reg.nsj.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "difflock"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.