Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: isolering af canvas 88" (18-10-2004 01:05:49)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Nu bor jeg i Norge, & som bekendt, her bliver der vinter ca én gang om året. Paul's råd er som sædvanlig helt fint! men jeg syntes vi skal begynde helt tilbage ved 'square one'. #1 En soft top er måske varmere end en tilsvarende uisolerede alu hardtop. så materialet er ikke problemet!
#2 vi startet helt forfra, har du monteret en radiator muffe, rulle gardin, styk pap, eller andet genialt så din stakkels motor(specielt en diesel) har en lille chance for at holde varmen, og derved undvære lidt til dig, når vejret går i minus? Det er en absolut betingelse for kabin varme ellers hjælper alverdens isolering og kabin adskillelse som en string trusse på Grønland! #3 Når punkt 2 er ordnet, så kan man installere en motor varmer som varmer kølevandet, som kører på bilens brændstoff. Jeg ville ikke ind på om det skulle være Webasto, Eberspächer ,eller andet. Andre ved mere om det end mig! Men Jeg ved at en bil man har varmet op før man starter i ordentlig kulde grader, har let ved at starte, og er behaglig at køre og opholde sig i fra første færd.Bilen bliver kun varmer & behagliger, specielt med 'rullegardins løsning' da man kan lukke 'halstørklæden' helt til, og derefter 1/3 ned hvis motor temp overstiger norm. Er det kolder end -20 så er det nok ikke nødvendigt at 'åben' for køleren. #4 med andre biler skal man søge for en vis ventilation,ellers stiger luft fugtigheden og man fryser selvom temperaturen skulle være behaglig! Dette er normalt ikke et problem på LR, men jeg har nu oplevet et par 'Bikini Top' LR som var forbavsende tæt!
Min egen LR er en S111.109 Ex Norske Mill One ton. Rulle gardin på køleren var standard, men kan konstrueres af de fleste opfidsom LR folk. NB selv en Kenlow skal have vinterhjælp herop. Ellers klarer 'Huldraen' sig fint om vinteren, med de ovennævnte ting, selvom jeg sjældent deler kabinen, som er noget større end en 88, og alu toppen, som er total uisoleret mht isning i extreme kuld(Ja det sætter sig i isoleringen efterhånden) er faktisk væsentlig koldere end din canvas!Huldraens normal varmapparat er i øvrigt helt standard LR, og jeg har monteret en Webasto på 6.5Kw.
Held & Lykke med at holde varmen, Du er velkommen til at besøge mig & afprøve det! David, 2217.

Held og lykke med at få var
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "kardankryds"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.