Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: montering af amperemeter (17-11-2004 17:37:22)
Peter Sørensen

Hej Frank

Her bør du være lidt meget påpasselig, og jeg tror at du vil være bedre tjent med et Voltmeter.

Hvis du ønsker at måle strømforbruget, skal du anvende som du skriver et ampere meter. Du bør vælge et Amp. meter der er beregnet til måling igennem en shunt modstand. Det bevirker at du ikke har det store strømtræk igennem selve Amp. metret, men istedet SHUNT modstanden.

Fra SHUNT modstanden til dit Amp. meter trækker du blot to 1.5 mm2 ledninger der begge er sikret med hver sin sikring på ca. 1 Amp eller mindre.

Du skriver du ønsker at måle hvilken strøm der lades med på batteriet - Placer din shuntmodstand i serie med den tykke ledning der enten går fra generatoren til batteriet, eller fra generatoren til starteren. Brug minimum 10mm2 eller 16mm2 og få en elektrikker til at montere de rigtige kabelsko med en presstang.

Shunt modstanden og din Amp. meter skala skal kunne tåle mindst 80Amp.

Ønsker du at måle strømtrækket til hele bilen ekslusiv startstrømmen er det en lidt anden sag.

- - - -

Du får ligeså meget information ud af et voltmeter der viser batteri spændingen. Monter ledningerne på batteriet, polerne og forsyn + ledningen med en sikring.

Du bør i en optimal situation, med en nyere type generator måle 14.4 volt under kørsel.

Ledningerne til dit voltmeter kan være 1.5mm2 - dog ville jeg vælge et lidt tykkere ledning 2.5 mm2 set udfra et håndværks mæssigt synspunkt.

Som du ser her er det ikke nødvendigt med tykke ledninger, da voltmetret ikke trækker nogen strøm, og derved er spændingsfaldet i ledningen minimal.

Jeg kan sende dig en "tabel" der viser batteri standen udfra batteri spændingen, hvis du ønsker det.

Skriv igen hvis ønsker en uddybning.

Mvh / Br

Peter Sørensen

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "dieselpumpe"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.