Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Bankelyde ved nedbremsning fra høj fart efter olieskift (15-02-2005 20:30:37)
Kristian Sørensen #6444, reg. ssj
Hej eksperter i klonk, bank og rystelyde ...

Defender 90" 200 TDi, fra 1993. 162.000 km. Her kommer en af de historier, som sikker er indlysende, men som ikke giver mening i forhold til resten af sammehængen. Jeg har ikke meget erfaring med DIY Land Rover men er ved at lære efter princippet "learning by fooling around".

Jeg har netop lagt mærke til en bankelyd ved nedbremsning. Den forekommer kun, når jeg kobler ud og bremser fast og jævnt ned fra høj hastighed (over 60 km/t). Lyden dukker dog først op umiddelbart før jeg holder stille. Rytmen i bankelyden følger bilens hastighed. Ved igangsætning igen, mærkes bankelyden igen indtil 30-40 km/t, hvor den forsvinder lige så stille.

Se, det lyder jo som om, der er noget galt med bremserne. Men de er lige blevet se efter. Jeg mangler kun at se håndbremsen efter (jf. indlæget 6766: Bankelyde ved lav hastighed (18-12-2002 21:53:45)). Håndbremsen virker dog ikke til at være spændt for hårdt, nærmere for løst.

Det der ikke giver mening er, at lyder netop er opstået efter at jeg har smurt kardan'erne med fedt, skiftet olie på begge differentialer, på gearkassen og transfergearkassen. Jeg mangler kun at efterfylde styrkuglehusene med fedt (Højre side virker temmelig tør).
Hvad alt det med bremser at gøre ?

Jeg prøver nu jf. Haynes at rense og justere håndbremsen. I mellemtiden må folk gerne komme med kreative løsningsforslag, der kan forklare, hvorfor lyden er dukket op netop efter at der er skiftet olie??


Med venlig hilsen

Kristian Sørensen



PS. Det her har jeg prøvet:
* Jeg har forsøgt at køre over humbler for at høre om det har noget at gøre med affjedringen. Intet.
* Jeg har forsøgt at køre med store udsving for at høre om det har noget at gøre med styrtøjet. Intet.
* Jeg har prøvet om jeg kan provokere lyden ved koble ind og ud hurtigt, skift til høj/lav gearing. Spær til og fra. Lidt frem, lidt baglæns. Jo, lyde - men ikke den samme.
* Jeg kan ikke registrere nogen form for slør i selve kardan'erne. Jeg kan ikke dreje bageste kardan. Jeg kan dog dreje forreste kardan ca. 1 cm.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "lavgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.