sv: Køre egenskaber og dieseloptimering? (05-03-2005 08:14:29)
Morten Brendstrup
Har haft en 98er Freelander, med superchip. Efter at jeg havde kørt ca 5000 km i bilen, så stod den første turbo af. Nå pyt. Den måttte jo ha været blevet træt, den havde jo kørt 112000 km. Fabriksny turbo mont, den gamle kunne ikke ombyttes, var flækket på kryds og tværs.Efter ca. 2000 km begyndte den nye turbo at sige mærkelige lyde, ved nærmere øjesyn, kunne det konstateres at den nye turbo også var færdig, akslen knækket, huset flækket. Så det med at forbrændingstemperaturen bliver hævet passer nok meget godt, turboen havde meget let ved at blive rødglødende. Nå Videre. Ny turbo, bilen kørte jo pisse godt med sådan en chip ca. 120hk, kunne med lethed trække fra en td4, som derved blev helt væk i sort sort røg. Efter 4000 km skete det så endelig. Motorens lejer kunne ikke klare det mere, nu var det slut, skal lige nævnes at også turboen var færdig igen. Dertil skal nævnes at bilens service altid har været overholdt, sågar med nedsat interval ca 5000 km, den kørte sågar på quakerstate motorolie der ellers garanterer 400000km problemfri kørsel, de ville ikke dække noget, lovede det ellers på trods af chip. Alt i alt kørte den motor 118.000 km, ny motor blev monteret, chippen afmonteret og bilen blev solgt. Den nye ejer har sidenhen kørt 40.000 km i bilen, uden problemer.
Jeg selv kører nu TD5 den får ikke skiftet chip.