sv: Spær/differentiale.........forklaring søges :) (06-03-2005 20:01:51)
Per Olesen #6671, reg. njy
Forklaring på ..........
En rigtig Landrover (110" 1986)har permanent firehjulstræk.Det betyder at der ved ligeudkørsel vil være en trækkraft på 25 % til hvert hjul.Jeg går ud fra du ved lidt om differentialen.Hvis du f.eks.løfter et hjul fri, vil al kraften udgå hetil.Når du aktiverer din centerspærring spærrer du centerdifferentialet hvorfor der vil være 50% kraft til forende og 50% til bagende.Men der vil stadig være en forreste og en bagerste differentiale, hvorfor der stadig kan være to hjul, der kan snurre lystigt.Derfor er der nogle der udstyrer deres vogne med ekstra spærringer, nemlig i forreste eller bagerste, eller i bedste fald i begge diff.huse.Ved denne masse- differentialespærring er der intet hjul der kan undsige sig hjælp til vognens fremdrift.Den vogn soldaten hentyder til, er højest sandsynlig "Gelænderwagen", der ofte er udstyret med et orgie af spærringer.