sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (18-03-2005 21:49:22)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Jeg vil ikke give dig fuldstændig ret, Mikael Friis, mht 'u-originale' komponenter.
Især i segmentet med lastbiler og busser benytter mange fabrikanter samme underleverandør for samme komponenter. Efter en årrække bliver disse komponenter 'frigivet', hvilket ofte betyder, at underleverandøren kan sende produktet på markedet i egen emballage. For at modvirke et omsætningsfald er flere køretøjsproducenter gået over til, at sænke udsalgsprisen på 'frigivne' komponenter i takt med, at delene kan fåes fra andre udbydere.
Jeg vil dog lige bemærke, at kun E-mærkede komponenter må findes i vore køretøjer og kan da fortælle, at et meget stort dansk transportfirma anvender kinesisk og ikke E-mærkede komponenter i deres køretøjer!
Og så findes der uoriginale dele, som har en højere kvalitet end køretøjsproducenternes.
Motoroptimering kan være meget positivt, hvis den udføres indenfor de miljønormer, motoren er underlagt. Chiptuning derimod er noget, som enhver ansvarlig billist bør slå en stor bue omkring. ( undtaget dog, hvis det drejer sig om et decideret løbskøretøj )