Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Extra instrumentering... (20-03-2005 19:44:23)
Mikael Friis #3481, reg. øsj
Kære Poul

Selvfølgelig kan uoriginale reservedele i visse tilfælde have samme kvalitet som originale. Finten er bare at vide, hvornår det er tilfældet!
Hos Scania, som jeg arbejder for, er der rigtig mange komponenter, som aldrig, aldrig, aldrig "bliver frigivet", som du kalder det. Lad mig give et eksempel: foringerne. Scanias motorer kører med våde foringer, som kan udskiftes. Kvaliteten på en foring afhænger især af støbeteknik samt honingsmønster. Scania anvender et ganske bestemt honingsmønster for at sikre den perfekte balance mellem oliefilmens tykkelse, olieforbrug, tolerance til stempelringene osv. Det har dusinvis af Scania-ingeniører ofret tusindvis af udviklingstimer at finde frem til. Ingen anden producent kender dette honingsmønster, så der kan kun være tale om (sandsynligvis dårlige) efterligninger, hvis en lastbilejer køber uoriginale foringer.
Scania producerer eller bearbejder selv alle vitale dele, og ved at købe originalt sikrer kunden sig ikke kun reservedele af højere kvalitet men også en langt bedre kvalitet på garanti og dækning af følgeskader. Endnu et eksempel fra det virkelige liv: en dansk busvognmand monterede et uoriginalt luftfilter på sin Scania-motoriserede bus. Desværre revnede filteret hurtigt, uden at kunden opdagede det, så motoren sugede en masse grus og sand i sig. Efter 40.000 km var motoren sandblæst på alle bevægelige indre dele, og den var lige til at smide ud.
Luftfilter-sælgeren vedkendte sig sit produktansvar, så kunden fik et nyt luftfilter - men ingen ny motor! Det havde han fået, hvis et originalt Scania-filter havde medført samme følgeskade.
Så ved at købe originalt køber man i langt de fleste tilfælde også en slags forsikring. Og på den baggrund kan det være dyrt sparede penge at købe en uoriginal reservedel.

Med venlig hilsen
Mikael
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "safaritag"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.