Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Flækkede stempler (12-04-2005 00:53:46)
Anette & Peter Hansen #4214, reg. ssj
Hej igen.

Jeg tror ikke Du skal frygte at der sker en stor ulykke om et halvt år hvis tingene er ok. når Du skruer skidtet sammen igen. der kan måske være 200.000 i den igen. En ting jeg tror vi af og til glemmer er kølingen, alle kølekanaler skal jo være rimeligt rene, vandpumpens impeller må ikke være slidt eller tæret halvt væk for så vil der mangle cirkulation.

Du skal også regne med at det er en gammel motorkonstruktion der ikke er beregnet til de langvarigt høje omdrejninger der er nødvendige for at følge dagens trafikmønster eller vores ønsker om at komme frem lige så hurtigt som en Polo.

Jeg vil vove den påstand at med en 2 1/4 eller en 2,5 skal man ikke marche med mere end 80 - 85 km/t og med en 2,5TD ikke over 90 - 95 km/t, man kører simpelthen tarmene ud af den for hurtigt.

Tænk også på at smøreolien bidrager væsentligt til kølingen, jo mindre olie der er i bundkarret jo hyppigere er den oppe i smørestederne og jo varmere bliver den, altså, sørg for at oliestanden altid er på max. og husk at et forbrug på 1 L/1000 km ikke er usædvanligt, dvs. check oliestanden hver gang Du tanker. Dine revnede stempler tyder jo netop på at de har været for varme mere end een gang.

Nu er der nok enkelte læsere der ryster på hovedet og vil hævde at jeg er for negativ og undervurderer de nævnte motorer, dem om det, havde de motorer været uovertrufne eller så gode som nødvendigt, havde det vel ikke været nødvendigt at udvikle 200tdi, 300tdi eller td5.

Enhver bil holder bedst når den bliver kørt med respekt for dens konstruktion .

Med 88"er hilsen
Peter
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "udrykkerleje"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.