Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Efter galvanisering! (14-04-2005 15:42:05)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hej!

Tak for dit svar!

Min bil bliver brugt i omgivelser hvor et gitter har sit fulde funktionsmæssige berettigelse.

Problemet ved sammenstød med en blød trafikant er dog ikke så entydigt - i hvert fald i følge det materiale jeg har haft adgang til.

Den frigjorte energi ved et sammestød mellem et menneske og en bil ved ca 80km/t er ganske enorm. Så stor at den smule elasticitet der er i en aluminiumsskærm i forhold til et vamdrør egentlig ikke betyder det helt store. Problemet med et gitter kan dog være at energien koncentreres på et mindre område end ved kontakt med en fuld skærm.

Problemet er nærmere at mange frontgitre hælder fremover. Dette stammer fra australien hvor en påkørsel med en kænguru kan være fatalt, selv for trafikanter i en større 4x4. Derfor drejer det sig om at konsturere kængurugitteret således at kænguruen ved påkørsel bliver sendt ind under bilen i stedet for op over, hvor den forårsager store skader på passagerkabinen. (Et svensk ægtepar blev faktisk dræbt på den måde for et par år siden, blot skete sammenstødet med en elg og ikke med en kænguru).

I den forbindelse kan en færdigkøbt og mere diskret kofanger faktisk udgøre en større potentiel trussel end en velovervejen hjemmelavet.

I min sitation er behøver jeg ikke tænke på kænguruer - jeg kommer alligevel aldrig i nærheden af australien. Og løsgående elge er også et ganske lille problem her i vendsyssel...

Derimod skal gitteret give en effektiv beskyttelse af lygter og køler ved kørsel i skovterræn. Derfor er det gitter jeg har konstrueret lavet til at hælde en lille smule bagover.

En forbedring der virkelig ville kunne betyde en forskel i forhold til absorberet energi ved sammenstød ville være en påmontering af tykke gummilister på hele kofangerens forside. Jeg har forberedt kofangeren for montering af sådanne gummilister (forboring af bolthuller) men har ikke nogetsteds kunne finde en leverandør af gummilister i den ønskede tykkelse.

Alle som kører i trafikken har et stort ansvar - både over for sig selv, men også over for alle andre. Enhver Landrover - både med eller uden hjemmegjort kofanger - udgør faktisk en potentiel fare for alle de køretøjer som ikke er forsynet med chassisramme.

Så jo, din indvending er bestemt et par overvejelser værd.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "benzintank"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.