Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: 110" Bus - problem med syn/indregistrering. (09-06-2005 11:01:47)
lars ellegaard
Nu skal man jo ikke være bagklog, men jeg mener faktisk, at jeg i et tidligere indlæg som svar på dine bus overvejelser gjorde opmærksom på risikoen for, at den ikke kunne registreres i DK.

Jeg skal helt ærlig sige at jeg ikke kender ret meget til Euro 1-2 eller 3 normer (vi er vist nået til Euro5), og jeg mente, at det alene var noget med større lastbiler og busser med dieselmotorer, men det er muligvis ikke korrekt.

Udgangspunktet er jo at en bil, der førstegangsregistreres i DK skal opfylde de normer der er gældende på registreringstidspunktet, med mindre den er godkendt i et andet EU land på normale vilkår. Det betyder at en dispensation, der tidligere måtte være opnået i Tyskland ikke umiddelbart kan overføres til DK, og det kan jo meget vel være tilfældet her. Vi har lige været gennem en tilsvarende sag men en kinesisk Mercedes, som havde fået dispenstion i Tyskland. Men når det så er sagt vil jeg ikke udelukke, at der kan opnåes dispensation. Vi har ved flere lejligheder opnået dispensation, men en dispensation er faktisk altid fulgt af et krav om, at man eftermonterer en ureguleret katalysator. De dispensationer jeg kender til er imidlertid alene på personbiler M1, og for busser M2 kan det være noget andet. Grunden til at der ikke kom V8 busser til DK efter '93 var jo netop, at de ikke kunne opfylde forureningsbestemmelserne, så derfor er mit bud at den eneste løsning på at få bilen registreret i DK er gennem en dispensation med en ureguleret kat., hvilket vil sige uden lambdasonde og motorstyring.

Nogle nævner muligheden for at få den registreret som personbil M1. det vil jeg anse for helt udelukket, idet katalysatorkravet for personbiler over 2000 ccm kom allerede i '89. Så i bedste fald vil det også kræve en dispensation på de ovenfor nævnte vilkår. Og det skal måske også tilføjes at de dispenstioner jeg kender til typisk er opnået på flyttegodsbiler eller under andre særlige omstændigheder, og ikke på biler som man "blot" har importeret med lukkede øjne uden at undersøge reglerne.

Endelig nævnes det at Defender'en ikke findes med EFI motoren. Det er ikke korrekt. 90" Jubilæumsmodellen fra '98 findes med 3,9 efi motoren og der er i hvert fald mindst en der er godkendt i DK. Om man kan bruge det til noget ved jeg ikke. Det forudsætter i hvert fald en anden motor komplet med motorstyringssystem. Men så burde den kunne godkendes på de samme vilkår som "aniversarymodellen".

MVH
Lars Ellegaard
3926 nsj.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.