Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Kobling (13-06-2005 21:34:30)
Kim Horsevad #6594, reg. njy
Hejsa!

Du kan rent visuelt inspicere tilstanden på mangenoterne ved at bolte dækslet ved PTO udgangen af.

(...går ud fra at din gearkasse er en LT77...)

Når du ser din gearkasse bagfra vil der næsten ved side af - og lidt over - være et rundt dæksel af ca 15 cm diameter. Det er ikke til at tage fejl af.

Dette dæksel kan umiddelbart boltes af. Herefter er der frit udsyn ind til samlingen mellem hovedaksel og indgangstandhjul.

Hvis du blot kan se en masse metalsvavs (små spåner) iblandet gammelt stivnet olie er det nødvendigt først at afrense dette snavns før man kan se mangenoterne. Det er uproblematisk at afrense dette snavs, da der ikke er åbent ind til selve gearkassen.

Disse bittesmå spåner er i øvrigt det der engang var mangenoter. Allerede når man opdager denne ansamling af metalsnavs kan man altså konstatere en form for slidtage.

Hvis du derimod ikke finder metalspåner; men tydeligt kan se mangenoterne på henholdsvis hovedaksel og indgangstandhjul er du een af de heldige!

Hvis du ønsker at tage indgangstandhjulet ud for en nærmere inpektion er dette også ret uproblematisk.

Når dækslet er boltet af findes der nemlig endnu et dæksel som skal afmonteres, men dette dæksel er af noget tykkere gods og holder bl.a. lejeskålen til lejet på indgangsakslen.

Ved de nyere LT77 er dette dæksel blot fastgjort med samme bolte som holder det yderste dæksel, ved tidligere modeller sidder yderligere to skruer.

Det er som sagt uproblematisk at skille den del ad, det eneste du skal være opmærksom på er at have en ny pakning inden du påbegynder adskillelsen. Pakningen tykkelse er vigtig for den korrekte tilspænding af lejet - derfor er det ikke OK blot at benytte flydende pakning.

Når begge dæksler er fjernet kan indgangstandhjulet umiddelbart hives bagud. Der skal muligvis nogen "fiflen" med gearstangen til, førend den rigtige kombination af tandhjulene opnåes; men det plejer ikke at være et problem!

På det vedlagte billede kan du se et sådant indgangstandhjul, hvor der praktisk taget ikke er mere tilbage af mangenoterne. Umiddelbart efter at jeg havde konstateret at noterne var så slidte blev hovedaksel og indgangstandhjul udsat for en ret "hårdhændet" behandling af en 200amp migatronic! Svejsningen har holdt siden;men det skal siges at jeg er i gang med at renovere en anden LT77 således at jeg kan få lavet en rigtig reparation...

Hvis du er så heldig at der ikke er seriøs slidtage på dine mangenoter vil det være en særdeles god ide at smøre disse mangenoter ved hvert almindeligt olieskift. Det bedste smøremiddel til dette brug er formentlig moly-fedt.

Den korrekte reparationsmetode hvis noterne er meget slidte er selvfølgelig at udskifte de defekte dele med nye. At udskifte indgangstandhjulet er - som ovenfor beskrevet - uproblematisk. At skifte hovedakslen er derimod noget mere tidskrævende. Det er nemlig den aksel som går hele vejen igennem gearkassen. Der sidder en hel masse tandhjul og syncromesser derpå!

Der fåes renoverede gearkasser. Prisen på en sådan ligger vist på omkring 8000-10000 kr.

Jeg er i gang med selv at renovere en sådan gearkasse til min egen Defender. Når (hvis...) dette projekt lykkes sender jeg en lille beskrivelse ind til dette forum til mulig inspiration for andre...

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "sidespejl"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.