sv: sv: 200 Tdi køler til 2.5 Td (19-07-2005 16:46:54)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
En simpel udluftningsmetode er, at køre forende af bilen op ad en skråning og parkere den der med motoren i varierende tomgangshastighed og proppen af køleranlægget fjernet. Fyld kølesystemet op efter nogen tid og kør en tur. Så burde problemet med luft i kølesystemet være klaret. Husk at lukke op for defrosteren !
For nogen tid siden omtale et medlem, at han havde haft kontakt med Kenlowe, som meddelte, at den elektriske mølle vist ikke passede til opgaven. Derfor vil jeg foreslå dig, at montere den originale viskokobling med tilhørende vingehjul.
Hvis forbrændingen er ok, skulle der heller ikke opstå varmeproblemer. Fortsætter problemerne, udskift da kølevæsken med udelukkende vand tilsat korrosionsmiddel. Hvis det heller ikke hjælper, hælder jeg også til hartley's teori om en manglende/knækket/slidt stempelring. (Men så burde du også have startproblemer eller/og blå/hvis røg ved opstart.)
På min 2,5 d, som termisk arbejder lidt koldere end en td, har jeg kørt med defekt viskosekobling, hvilket kun affødte varmeproblemer i forbindelse med langvarig terrænkørsel.