sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 10:51:33)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy
Hej Jacob og andre!
Det er såmænd ganske simpelt at checke bøsningerne og undervognen som helhed!
Parker bilen på et jævnt underlag, og sæt en klods foran et forhjul og bag et baghjul, så den ikke ruller - håndbremsen virker sikkert ikke alligevel...
Ned på ryggen, frem med dækjernet, brækjernet eller den store store skruetrækker. Stik den ind og vrik ved alle bøsninger, så du kan komme til at mærke om der er "slup" eller slør. Det må tages lidt på gefühl. Tingene skal kunne give sig, men ikke for meget...
I f.m. bøsninger er det ofte boltene gennem bøsningerne frem for selve bøsningerne den er gal med. Bolten slides hvor den går gennem øjet. Slør i mellem bolt og øje giver klonklyd og ufrivillig retningsændring ved nedbremsning hhv. accelleration og drejning. Skift aldrig bøsningerne uden også at skifte de gennemgående bolte - det kan være spildt arbejde, hvis du springer over hvor gærdet er lavest her.
Bøsningerne i Panhard-stangen må ikke glemmes - er der slør her vil det kunne opleves ved forsinket styreudslag, og karrosseriet bevæger sig på tværs af chassisset.
Under forudsætning af, at forbindelsen mellem transfergearkasse/hovedgerakasse er ok. og uden "slup", så er en defekt "universal ball joint" (kugleled) ved A-rammen er nok den der giver det værste "klonk" ved igangsætning/bremsning. Vrik med jernet mellem A-ramme og aksel, og det vil vise sig tydeligt, når du prøver forskellige steder, i forskellige vinkler. Er der ingen "slup" her, skal fejlen søges andre steder, evt. i kardanleddene eller ved stikakslerne.
Der må ikke være nævneværdigt slør mellem stikaksel og den roterende "klump" ved hjulet" - på sigt ødelægger det transfergearkassen - 1 mm. vil jeg mene er for meget - og nye klumper/stikaksler koster ikke en formue.
Når du nu er i gang, så husk at checke alle styreleddene, der slides ret hurtigt.
Støddæmpere har det med at sidde lidt løst i skålene, og kan også give sjove lyde - der må heller ikke være "slup" her mellem bolt-enden på støddæmperen og det hul de går gennem.
God fornøjelse!
/Ib