Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Lyden "klonk" (26-07-2005 10:51:33)
Eva & Ib Krause-Kjær #3662, reg. øjy
Hej Jacob og andre!

Det er såmænd ganske simpelt at checke bøsningerne og undervognen som helhed!

Parker bilen på et jævnt underlag, og sæt en klods foran et forhjul og bag et baghjul, så den ikke ruller - håndbremsen virker sikkert ikke alligevel...

Ned på ryggen, frem med dækjernet, brækjernet eller den store store skruetrækker. Stik den ind og vrik ved alle bøsninger, så du kan komme til at mærke om der er "slup" eller slør. Det må tages lidt på gefühl. Tingene skal kunne give sig, men ikke for meget...

I f.m. bøsninger er det ofte boltene gennem bøsningerne frem for selve bøsningerne den er gal med. Bolten slides hvor den går gennem øjet. Slør i mellem bolt og øje giver klonklyd og ufrivillig retningsændring ved nedbremsning hhv. accelleration og drejning. Skift aldrig bøsningerne uden også at skifte de gennemgående bolte - det kan være spildt arbejde, hvis du springer over hvor gærdet er lavest her.

Bøsningerne i Panhard-stangen må ikke glemmes - er der slør her vil det kunne opleves ved forsinket styreudslag, og karrosseriet bevæger sig på tværs af chassisset.

Under forudsætning af, at forbindelsen mellem transfergearkasse/hovedgerakasse er ok. og uden "slup", så er en defekt "universal ball joint" (kugleled) ved A-rammen er nok den der giver det værste "klonk" ved igangsætning/bremsning. Vrik med jernet mellem A-ramme og aksel, og det vil vise sig tydeligt, når du prøver forskellige steder, i forskellige vinkler. Er der ingen "slup" her, skal fejlen søges andre steder, evt. i kardanleddene eller ved stikakslerne.

Der må ikke være nævneværdigt slør mellem stikaksel og den roterende "klump" ved hjulet" - på sigt ødelægger det transfergearkassen - 1 mm. vil jeg mene er for meget - og nye klumper/stikaksler koster ikke en formue.

Når du nu er i gang, så husk at checke alle styreleddene, der slides ret hurtigt.

Støddæmpere har det med at sidde lidt løst i skålene, og kan også give sjove lyde - der må heller ikke være "slup" her mellem bolt-enden på støddæmperen og det hul de går gennem.

God fornøjelse!

/Ib
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "forfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.