sv: sv: sv: sv: Køb af Land Rover som bus (05-09-2005 14:30:57)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj
Jeg tog kørekort til bus sidste år, da jeg har investeret i en defender 110". Her er hvad jeg gjorde og hvilke regler der jvf. min køreskole gælder:
1. Buskortet giver dig ret til at føre ethvert køretøj der er lovligt indregistreret som værende en bus.
2. Har du buskortet alene må du køre med personer der har samme folkeregister adresse som dig selv over hele DK. Kører du med "fremmede" må du allerhøjeste bevæge dig 50 km væk fra hvor bussen er indregistreret.
3. Skal du køre med andre end din ægtefælle og dine børn (eller andre m. samme adresse) mere end 50 km fra hvor bussen er indregistret, skal du have blåt bevis.
4. Skal du køre i udlandet skal du have blåt bevis.
5. For at tage blåt bevis skal du have hvidt bevis, som er et bevis man skal have for at føre dobbeltakslede lastbiler.
6. Blåt og Hvid bevis koster ca. 8000 kr. oveni hatten og klares med nogle weekend kurser.
Grunden til dette tåbelige bureaukratiske system er at man indførte Blåt/Hvidt bevis for at undgå at helt unge uerfarne buschauffører blev sat op i store dobbeltdækker busser, uden nogen form for erfaring. Hvilket i sig selv er en ædel og god tanke, men at man ikke har undtaget reglerne for køretøjer der er indregistret som værende "stor personvogn" fatter jeg simpelthen ikke.
Grunden til at man har lavet 50 km-reglen er at HT naturligvis har trukket håndbremsen. I dag betaler chaufførne selv deres kørekort, og det ville være meget svært for HT at retfærdigøre disse regler overfor deres chauffører, der i så fald skulle punge ud med ekstra penge. Hvadenten de selv skal betale eller det offentlige.
Derfor skal os private straffes, buhuu, men hvad? - når man tager i betragtning hvad der spares på hhv. ejerafgift og indregistreringsafgift kan man vel nok klare at svede nogle tusser ekstra, for at imødekomme et system der er svært vanvittigt. Men vi må konludere at vi åbenbart anses som værende langtidschauffører.