sv: sv: sv: sv: sv: Ventilator 300TDI 1995 (14-09-2005 19:07:42)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn
Jeg skal så grave rundt i mine stakke af LR-blade, men ud af hukommelsen kan jeg citere, at dette - efter min opfattelse - ret underlige setup blev beskrevet som følgende: elektriske ventilatorer montere i stedet for standard køleventilator. Automatisk styring vha. termostat isat kølevandskredsen. Manuel (!) styring vha. drejemodstand, så ventilatorens hastighed kunne tilpasse den ønskede kølevands/motortemperatur ved stationær brug af bilen.
En knap/kontakt til at lade en el-køleblæser/ventilator køre konstant ved f.eks. bjergkørsel, er logisk for mig og svarer til det gamle Kässbohrer/Henschel setup, da Henschel-motorer ikke kunne klare overophedning ( over 100 C). Det beskrevne setup med drejemodstanden har jeg lidt svær ved at forstå...
Ventilatoren sidder standardmonteret i forbindelse med motoren og ikke med varme- og ventilationsanlægget for/i kabinen. Dette anlæg omtales normalt som 'defroster' eller 'varmeblæseren'.