Vedr. Tiltagende gas. (12-11-2005 22:24:17)
Tom Pedersen #7313, reg. sjyl
Jeg er på anden måned den lykkelige ejer af en Oneten 2.5D N/A fra 85. (min første LR)
Bilen lider dog af underkompression, om dette er revnede stempler eller blot
færdige stempelringe vil tiden vise,- motor renovering vil finde sted i nær fremtid.
Den har dog en opførsel jeg ikke kan tolke, når moteren er varm, og jeg kobler ud ved lidt højere omdr. Tiltager den i gas,- og blir ved med at tiltage gassen.
Den tidligere ejer har monteret en afgangs slange på ventil dæksel proppen, af hvilken årsag ved jeg ikke...
Min teori på den tiltagende gas er således: underkompressionen øger olietrykket så meget at der smides olie ud af den orginale afgangsslange fra ventil dæksel til indsugningsmanifollen,- hvilket føder maskinen(som kan køre på alt!), og dermed øger den automatisk tempoet..
Mit første spørgsmål:
holder teorien, eller skal jeg til at tænke på dieselpumpen?
Desværre er det eneste kendskab jeg har til motorer et 2ugers motorlære kursus for 15 år siden.
Jeg har tænkt mig selv at skifte stempler etc..(”hvor svært kan det være??”).
Mit andet spørgsmål:
Hvor svært er det? Er der noget jeg skal huske at tage højde for?
Planen er følgende: udskiftning af stempler+ ringe, udskiftning af krumtap lejer, og så vil parkeringspladsen glæde sig til et par nye pakninger..
Ellers må jeg indrømme at min drengedrøm om sådan et køretøj burde have været indfriet for mange år siden udover at jeg har måtte proppe en dyse med en gammel 5-øre midt på motorvejen, og har været nødsaget til at klippe hydraulikslangen til koplingen og isætte et cubber rør med spændebånd, har dette køretøj skabt enorm glæde, ovenstående er vel kun en del af charmen, nødløsninger som disse havde ikke fungeret på mine tidligere HONDAer.
Håber på gode råd/info.
LR Vink og Blink
Det nye medlem