Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: import tyskland (29-11-2005 17:50:13)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl
I Århus har jeg fået den forklaring, at hvis bilen er helt 'gængs' (VW Passat og den slags), så kan de hurtigt give et overslag - dvs. nærmest slå op i tabeller. Hvis det drejer sig om en mere eksotisk vogn, må de først sætte sig til at regne. Og beregningerne går netop ud på at finde ud af, hvad en tilsvarende bil vil koste på det danske marked. En Range Rover regnes i denne forbindelse for eksotisk!
Der beregnes OGSÅ afgift af ekstraudstyr, også det, der ikke kan aflæses af stelnummeret. Når man kører bilen til syn, skal der samtidigt foretages et såkaldt 'toldsyn'. Det betyder, at Told har en aftale med synshallerne om simpelthen at beskrive, hvad bilen rummer af dejligt udstyr (ABS, airbags, ESP, aircon, læder, el-ditogdat), som de vil medtage i beregningerne. For den service betaler vi/kunderne 400,-. Det koster altså i alt 800,- at få synet en bil på hvide plader. Er den på gule plader, undlades dette 'toldsyn', og vognen præsenteres blot for Told, før man indregistrerer den, dvs. typisk når man kommer og betaler afgiftsdepositum (kun banknoteret check eller kontant accepteres). I tilfældet min Range Rover kom en told-dame så ud fra sit kontor med et målebånd. Hun skulle nemlig kontrollere, at varerummet opfyldt betingelserne. Og at der ingen unødig luksus var i varerummet (højttalere, oplukkelige vinduer, osv.). Rationalet er formentlig, at gulpladebiler formodes at indeholde så lidt luksus, at der ikke er noget at komme efter. Det system bliver sikkert lavet om inden længe, for tendensen er da, så vidt jeg kan se, at der kommer mere og mere lir også i varevogne.
Når alt det er overstået, går der typisk nogle uger inden den endelige vurdering foretages. Enten har man bedt om at få vognen fremstillet til denne vurdering (og ved den lejlighed kan man så synge en lang sang om, hvor lidt den er værd!, og også være heldig at overbevise nogen om det), eller man er ligeglad, og får så blot en skrivebordsvurdering. I begge tilfælde er det i høj grad muligt, at den endelige afgift nedsættes i forhold til det indbetalte depositum. Fordi det nu ikke længere ALENE er
Told, der fastsætter værdien, men også uvildige eksperter med forstand på bilmarkedet. De mennesker er (eller burde være) modtagelige for argumentet, at en V8'er falder i markedsværdi, når benzinpriserne går op i det astronomiske. Og det varer sikkert heller ikke længe, inden vi får franske og britiske tilstande, hvor store SUV'er bliver hærget af fanatiske miljøforkæmpere. Det burde også få markedsprisen til at falde.
Forresten skal man også lige være opmærksom på katalysatorer. En vogn, der, hvis den havde været solgt i Danmark VILLE have haft katalysator, skal også have det, uanset den i det oprindelige salgsland er godkendt og solgt uden. På den konto blev jeg tvunget til at sætte en katalysator på en Honda årgang 1991, som havde karburator! Det har vistnok ikke den store effekt, men sådan var nu reglen. Så vidt jeg husker er den vigtige dato den 1. oktober 1991, for da fik Danmark nye regler på udstødningsområdet.
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bremsebakke"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.