sv: sv: sv: 6-cylindret Rovermotor (19-12-2005 19:48:01)
Hans Peter Kajs Ferneke #4696, reg. mjyl
Hej Urban
Den motor er blevet min passion eller rettere dem begge!
Har du en P4 motor?
Egentlig er det jo en "viderudvikling" af den oprindelige S1 4cyl 2L motor så jeg tror at Rover udviklede den 6cyl og LR ændrede den til off road, der er lidt forskel med bla.returolien, den har ry for at bruge meget olie, men det må skyldes at de o-ringe som er i indsugningsstyrene er gamle og sikkert af forældet matr. plus dårlige skraberinge.
Desværre er LR'version ikke meget stærkere end den 4cyl 6-10hk, hvilket jeg mener er "politisk" den har dog et højere moment ved lidt lavere omdr. derimod er Roverens på kun 400cc mere oppe på 112hk og et anseeligt moment ca 220kg/m v 1500omdr afhængig af knasten, jeg har haft en del brændte udstødningsventiler (skift på 6timer) som jeg tror Frimondt har ret i skyldes forkert karburering, for meget luft ved træk i høje omdr. og kølekanaler skal være iorden. Dens skrå top forhindrer at man kan "plane" den så kompressionen er lav.
Du kan få lidt mere hvis du fortæller mig om dine planer.
Mvh
Hans Peter