sv: sv: Manglende viden om 90 tommer Defender. (12-01-2006 22:23:24)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj
Halløj - jeg har kun kørt TD5, først 90" og siden 110". Kører man omkring 90 km/timen kan man let tale sammen og det føles behageligt. Min 90" kørte jeg omkring 10 km per liter ved ca. 30% motorvej v. 90 km/t og 70% bykørsel. Dog syntes jeg 90" vuggede, og systematisk støbt ujævn vej for den til at føles som en hel jolle. Det skal lige siges at den også var hævet 2,5" hvilket nok ikke hjalp.
110" ligger bare totalt jævnt på vejen - jeg kan kun tilkendegive min udelte fornøjelse med dens køreegenskaber. De er rar at køre hvis man lægger sig lige under 100 km/t og jeg holder mig på ca. 9,8-10,0 km/liter ved samme fordeling af motorvej og bykørsel som ved 90".
Jeg har aldrig kørt 2 el. 300 TDI, og kan derfor ikke sammenligne dem med TD5.
Og Defender føles dejligt, men man skal dog holde komforten sig for øje. Der er simpelthen ikke plads til at sænke venstre arm, hvoraf at hvis man gør det kommer man til at sidde for langt til venstre. Det går lige om sommeren i T-shirt. Og så stiger der kølig luft op fra det bare metal under ens sæder - min har oveni et par huller fra en tidligere cubbybox som ikke er blændet, hvilket giver en endnu koldere luftstrøm. Sidst men ikke mindst lærer man at huske at lader man højre ben hvile mod den liggende håndbremse får man lavet sig en lille slags amagerhylde på siden af sit skinneben. Det er ret ubehageligt hvis man har siddet og stenet lidt i et par hundrede kilometer.
Men, komfort er for kællinger og det forstår LR. Min har Aircon, hvilket betyder at man får hamret 4 grader koldt luft ud på ens knæ og ingen andre steder (f.eks omme ved ungerne hvor det ville virke bedre), og om vinteren kan man glæde sig over IKKE at have noget varme ned på fødderne da aircon kassen dækker hullerne. Tilgengæld bliver aircon kassen en 2-300 grader inde på midten, så der kan konen sidde med sine fødder.
Det bedste ved Defender er at alle de ideer man kan gå og pusle med hele tiden, til videreudvikling, ombygning osv, og i sidste ende er bilen sgu så dejligt at man aldrig kommer til at lave det store.
Vi ses derude.