sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Køb af defender (03-02-2006 14:09:01)
Ib 0219
hej Kenneth
Dette er ikke ment som en rettelse, men som en tilføjelse.
Softtop - der er kanvas (i dag vinyl) over såvel førerhus som lad
PU - lukket førerhus/åbent lad - pressenning over lad er standard i DK
Der er også i tråden stillet spørgsmål til "kasketskygge" dvs når taget er ført længere frem end forrude. I 1987, da vi fik "kartoffelkuren" som gik hårdt ud over 4x4 biler, betød det at afgiftsreglerne blev ændret, således at det kun var pick-up modeller der kunne sælges, da varerummet i lukkede varevogne skulle udgøre mindst 50% af bilens totale længde. På baggrund af dette blev der herhjemme, også på Land Rover modeller, lavet flere forskellige mere eller mindre heldige løsninger, med bl.a fiberhardtoppe på 90", hvor toppen blev sat ovenpå PU-førerhuset, og de gik længere frem end forruden. Det skulle fortsat være en pick-up hvis man tog fibertoppen af.
Efterfølgende fik man så de gennemskårne modeller, både 90" og Range Rover Classic og til sidst fem håndfulde Discovery I i 3 dørsudgaven, hvor ombygningen blev udført af fabrikkens Special Vehicle Afd.
Dette er bl.a. årsagen til at der ikke findes ret mange brugte 90" og ingen Discovery I Van fra starten af 90'erne.
Disse "vand"artede modeller blev heldigvis afløst af standardbiler, da afgiftsreglerne blev ændret omkring midten af 90'erne, og man mere eller mindre vendte tilbage til de regler der var gældende indtil 1. aug. 1987.
I dag skal varerummet blot have en ladfladelængde, målt i 60 cm højde, på 120 cm. Som nævnt i tidligere tråd må hverken sæde eller hældende ryglæn/nakkestøtte gå mere end 10 cm ind i varerummet.
mvh
Ib 0219