sv: sv: sv: sv: sv: 90", årg 87, afmontering af "Swivel pin bearing housing" (07-05-2006 15:38:47)
Kristian Elof Sørensen #7086, reg. nsj
Der er ikke kardan led i knokkelhusene på en 90/110/127/130/RRC/Disco1, men såkaldte "constant velocity joints" der udfører samme opgave som et kardanled bare med højere komfort, de bruges derfor i køretøjer med permanent fire hjuls træk.
I serie biler og på mange andre køretøjer med permanent baghjuls træk og firehjulstræk der kan koples ind og ud er der "kardan led" i stedet.
Det du ser på billedet er enden af stik akslen efter at cv leddet er taget af.
Det der undrede mig var at det blev beskrevet at cv leddet var lige til at tage af imedens stik akslen ikke lige lod sig trække ud.
Det plejer at være sådan at stikakslen følger med ud når man tager cv leddet ud, og at det kan trækkes ud med to fingre uden at anstrenge sig. Man må så skille de to ad med mere eller mindre vold. Værksteds manualen anbefaler at man sætter stikakslen fast i en skruestik og slår på cv leddet med en hammer for at få dem skilt ad. Der er sågar en nydelig tegning af en mand der gør netop det i bogen.