sv: Gearkasser til 110"´er/Defender (05-07-2006 12:46:27)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hejsa!
200Tdi motoren er normalt koblet til en LT77S gearkasse. R380-kassen blev introduceret sammen med 300Tdi.
LT77S har større lejer for bedre at klare et højere moment. Bakgearet i alle LT77 ligger til venstre og op, hvorimod bakgearet i en R380 ligger til højre og ned.
LT77 kassen har et serienr indhugget på siden af kassen. Hvis det afsluttende bogstav (suffix) i serienummeret ender på H er det en LT77S gearkasse.
LT77S og LT77 kan umiddelbart ombyttes.
Alle LT77 kører med samme gearing. Hvis man vil ændre på sin gearing gøres det i transferkassen. Et tandhjul fra en Range Rover LT77 har en højere gearing beregnet til landevejskørsel i højgearsområde, medens lavgearsområdet forbliver uændret.
LT77 findes i øvrigt i både Short Stick og Long Stick, beregnet for enten diesel eller v8. Længden af indgangsakslen (og dermed koblingshuset) er forskellig fra disel-modellerne til v8 modellerne.
Den stærkeste gearkasse der nogen sinde har siddet i en landrover er i øvrigt den tidlige santana-producerede LT85. (Ikke rovers efterfølgende "letvægtsudgave" af LT85'eren)
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad