sv: sv: sv: sv: Batteri aflader sig selv (09-07-2006 12:49:47)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Her er lidt kedelige tekniske info vedr. det grundliggende elektriske i bilen...
En P38 fra 1994 - 1999 har en Magnetti Marelli A133 generator med helholdsvis 100A,(V8) 105A,(V8) eller 120A(Diesel)
En P38 efter 1999 har Bosch NC90/150 med 150A (alle motortyper)
(jvf. Rover Technical Communication (Part.No. VDR100370))
En generator lader almindeligvis med 13,5 - 14,2-4 Volt så derfor bør spændingen ikke falde så hurtigt...
Akkumulator varierer åbenbart.... V8 har almindeligvis 072, 72amp/hr. Diesel har 664, 107amp/hr.... forvirret??!! jeg tror det nok... min egen V8 er født med en 110 ampere akku...
Jeg har en 4.6 fra 2000 (DK fra ny) en fejlkilde kunne muligvisogså være kørelysfunktionen - såfemt det e monteret eller er det originalt LR-kit i bilen... er det en inporteret kan der være lavet "krumspring" for at få det til at virke...
Modtagerenheden til bilens fjernbetjening til centrallåsen har altid en Akilles-høl på P38... jeg har fået en ny enhed på min efter 3 år idet den virkede lige så pålidligt som ejendomsmæglere i Pompei og Herkulanum... det er da blevet lidt bedre meeeeen....
vedr. Akkumulatorer:
Du kan købe billige akku'er og dyre akku'er... det gælder først og fremmest og temperament... er du villig til (måske) at skifte ofte kan man godt købe billigt... personligt vælger jeg Varta... pris/kvalitet hænger fornuftigt sammen... Du skal nok regne med, at det ligger på ca. Kr. 1000,-
Du kan også vælge dyrere - Exide har forskellige typer men der skal flere af de lange sedler frem i dagens lys...
sig til hvis du behøver mere hjælp...
Mvh P38 hilsen
Thorstein