Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Udskruning af bundpropper og genstridige bremserørsnipler - et par fif. (27-07-2006 11:01:48)
Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Jeg har rodet med nye bremserør til min serie 2a. Og checkede lige olien rundt omkring samtidig med.

På den første bundprop ved det ene forhjul, der passede det firkantede hul fra ½" top lige ind over. Så ind i værkstedet og hitte en stump sekskantet messing og samme top fra slagnøglen. Her var det 14mm toppen der passede sammen med sekskant stumpen

På de andre bundpropper måtte jeg lige file firkanten lidt til. Og så kom jeg jo i tanker om det oldgamle topnøglesæt jeg har haft liggende. Det hvor nøglen har en løs pind der flyttes fra side til side, alt efter om man spænder eller løsner.

Ud med pinden og med den skraldenøgle og de filede bundpropper er der styr på det med at løsne genstridige bundpropper. Og der skal jo fyldes olie på relativt tit..

Endelig har jeg investeret i apotekets den største engangssprøjte ca ½dl, 60ml. Gummiet i stemplet går hurtigt i stykker så væk med med det. Sæt en 15cm slange på spidsen, og du har nu en lille håndterbar tragt, hvor du fylder ½dl olie på ad gangen. Når du starter, bukkes slangen op langs sprøjten, fyld olie i sprøjten og sørg for at slangen er inde i oliehullet INDEN du løfter sprøjten op så olien løber ud. Det andet er noget griseri, især når man ligger på ryggen under bilen med hovedet lige under oliehullet....

Så havde jeg en genstridig bremsenippel hvor der ikke var plads til topnøglen men kun 11mm toppen, som jo passer fint på den størrelse tomme.
Af et stykke firkantstang lavede jeg en kort pind der næsten forsvandt ned i firkant hullet på toppen. På med toppen, så trak jeg pinden ud og tog fat med en passsende fastnøgle. Så gav niplen sig og kom ud uden at sekskanten var knoklet rund og umulig.
Bremserøre skulle jo så lige klippes over først...

Jeg har monteret kobberrørene, så de holdes på plads af små stykker gummislange, således at selve kobberrøret svæver nogle mm over det jern de nu er ført langs med.
Der var en der gav mig dette fif for at undgå tæringer.
Er det nødvendigt?
Jeg klippede nogle små stykker gummislange og trak på røret inden jeg satte nipler på og udkragede rørenderne.


Jens B. Pedersen #6387, reg. fyn
Med en bil der snart kan bremse igen
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "tandrem"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.