sv: Freelandere, medlemsundersøgelser og tanker (08-11-2006 01:07:03)
Benno Clausen
Kære Tina.
Jeg havde egentligt i første omgang valgt ikke igen at skulle engagere mig, i denne her never ending story, men jeg synes alle meninger skal med, så jeg skal blot fremføre mine synspunkter til debatten og fremhæve at ethvert ord i dette indlæg er skrevet med de bedste intentioner og i en aldeles venlig og velment tone.
Jeg har tænkt en del over alle de her nye freelandere der kører rundt.. blot nu for at tage den ene gruppe, hvorfor er de ikke med i klubben spørger du?
Der er siden 2000 solgt over 1.600 freelandere og alle bliver ved salget gjort opmærksom på at der findes en mærkeklub. Ikke alene i dialogen ved salgssituationen, men også på importørens hjemmeside. Alligevel har klubben stort set, ingen nævneværdig tilgang af disse "potentielle" medlemmer.
Både forhandlere og som nævnt importøren gør et stykke arbejde for at promovere klubben som en del af den "ægte" land rover ånd overfor alle disse nye bilejere... men det preller tydeligvis af på folk.. man er overvejende ikke interesseret i at engagere sig i klubliv, blot fordi man har købt en ny land rover.
Om det så skyldes at Defenderen benævnes på importørens side som "den sidste ægte" arbejdsbil og det måske kan fremkalde fornærmelse, skal være usagt, men det tror jeg nu ikke, alle er vist enige om at netop den arbejdsbil-konstruktion er hele grundlaget for land rovers eksistens og den land rover ånd, som vi kender i dag.
De nye bilejere er ikke interesseret i klubben og vil heller ikke kunne gøres interesserede, af entusiatiske årsager, det er min påstand. De køber primært bil af andre livstilsrettede hensyn og netop derfor oplever vi igen og igen at 90 - 95% af nybils ejere heller ikke hilser på andre land rovere - på trods af at også det - fremgår af importørens hjemmeside. De er ganke enkelt ikke klar over det - for de har ikke haft interesse i at sætte sig ind i det.
Vi taler generelle betragtninger her - vi kan begge sagtens finde "en håndfuld" som gør og vil det ene eller det andet, men en håndfuld er ikke særligt betegnende for mere end 1.600 biler.
Med netop nyindkøbt freelander, har ejerne på dette stade intet reelt kendskab om noget mht. klubben og dennes aktiviteter og det kan derfor ikke være misfornøjethed med klubbens dispositioner, eller iøvrigt tone på forum, der gør at man undlader at melde sig ind.
Jeg vil som skrevet, vove den påstand at det meget store flertal i denne gruppe, ganske enkelt ikke er interesseret i den del af land rover livet. Et meget godt billede herpå kan være experience kurserne på Tirsbæk. Vi er formentlig begge enige i, at disse kurser er det bedste, ypperste, creme de lá creme, der overhovedet tilbydes en nybagt freelander ejer?
Hvor mange af disse 1.664 nye freelandere har kørt et experience kursus? Det aner jeg jo af gode grunde ikke, men jeg vil blive svært overrasket hvis det er mere end 10%, men det kan Ib selvfølgelig gøre mig klogere på.
Så hvorfor kører de ikke med her, hvis nu efterspørgselen er så stor, på præcist målrettede arrangementer. Svaret er enkelt, interessen er (generelt set) næsten ikke eksisterende og jeg tror desværre ikke der eksisterer det potentiale for klubben, for at få fat i alle disse nye bilejere, som du beskriver.
Jeg håber stadig meget vi kan gennemføre et "nyere models-arrangement" her på Gisselfeld, men kan blive en smule i tvivl når vi med så direkte og målrettet markedsføring, ikke kan samle et helt hold biler - ferieperiode (og tilmeldte defendere) til trods.
Det er ikke for at skyde den ned, jeg håber meget vi kan få det på benene og vi skal bestemt gøre forsøget igen, for det fortjener ovalen. Med alle de nye solgte biler, må det være muligt at samle bare ét hold og lave bare ét arrangement.
Dette vil så være for at få oplevelsen og prøve bilens kapacitet - men sandsynligvis kun som engangsforeteelse, grundlæggende tror jeg desværre som det nævnes andetsteds i debatten, at entusiasmen ikke går i den retning, havde der været et reelt behov i den brede gruppe, havde flere freelander ejere meldt sig, med henblik på at præge udviklingen.
For at opsummere synes jeg ikke det er fair, endnu engang at skylde den "fæle" runkedor-klub for ikke at udvikle sig et sted hen, hvor der er delte meninger om, om der overhovedet er noget at komme efter - og så længe klubbens økonomi er fremragende, eksisterer der heller ikke umiddelbart noget incitament om at få fat i flere for økonomiens skyld.
Gode hilsener fra én der i sin tid meldte sig ind for at få en billigere forsikring (der så sidenhen er blevet dobbelt så dyr som i mit eget forsikringsselskab).
Mvh B.