sv: sv: sv: Freelandere, medlemsundersøgelser og tanker (08-11-2006 17:28:33)
John Hansen, #6959 reg.øsj
Lige som hullet med det klare vand bliver meget mudret ved terrænarrangementerne, er diskusionen i denne tråd blevet meget mudret af at så mange har været inde over. Tillad mig at klare vandet med en række grove forsimplinger:
Der findes to slags Land Rovere: De kantede modeller og de ikke-kantede modeller.
De kantede modeller er produceret siden 1949 og de modeller der produceres i dag bærer generne fra '49, det kan ethvert barn se på 500 meters afstand. De kantede modeller er årsagen til Land Rovers ånd og image og den duft af vildmark, eventyr og ekspedition der er over den grønne oval. Det er de kantede modeller der er årsag til at mange mennesker simpelthen anvender betegnelsen landrover om alle 4x4 biler. Og hvilke modeller er det vi gennem årene har set igen og igen på TV og film, fra de arktiske egne til de tropiske og alt der imellem, samt i alle verdens brændpunkter? De kantede selvfølgelig! De kantede modeller fra Solihull er de mest "traktoragtige" civile biler man kan købe i dag. Modellen har ingen konkurrenter, køberne har intet alternativ. Vil man have den ultimativt rå og grovkornede terræn- og arbejdsbil, ligger fabrikatet og modellen fast, det er herefter kun et spørgsmål om at vælge akselafstand. Når man vælger en kantet model er det ikke resultatet af sammenligning med tilsvarende modeller fra konkurrerende fabrikker - men fordi man fra starten var hooked på en kantet Land Rover. Personligt ville jeg købe en firkantet model allerede da jeg var 16, på grund af den rå og simple konstruktion, det klassiske kantede design og den lange legendariske historie. Og fordi den kan tåle hvad som helst. I skulle se de gennemtæskede modeller jeg har set i Afrika, som stadig kører. Når man hævder at 70% af alle producerede modeller stadig kører, er det i øvrigt de kantede modeller der refereres til. Jeg glæder mig ofte over at hvis der kommer for meget mudder i kabinen eller i kassen, åbner jeg blot døren og spuler med haveslangen.
De ikke-kantede modeller er blot firhjulstrækkere i mængden. Hvis de ikke-kantede modeller omgives af en duft af vildmark, eventyr og ekspedition, er det lånte fjer fra de kantede modeller. De ikke-kantede modeller har kun navnet og produktionsstedet tilfælles med de kantede modeller, men en bilmodel bliver ikke noget særligt blot fordi den er produceret på samme adresse som en legendarisk model. Min 18 årige datter så en Freelander til et terrænarrangement og sagde: "Hvis jeg kun havde sådan en, var jeg blevet hjemme." Sådan ser jeg ikke på det, men det viser at enhver kan se forskellen. Der findes mange andre fabrikker som laver modeller tilsvarende de ikke-kantede Land Rovere og når man vælger en ikke-kantet Land Rover sker det efter at have sammenlignet med de øvrige fabrikater. Valget af en ikke-kantet model sker altså ikke på grund af "den engelske syge" eller dyb fascination af en ur-firhjulstrækker, men på grund af eksempelvis lydløshed eller superbehagelig affjedring som Allan Malmberg skrev tidligere i denne tråd, parametre som ikke var med i mine overvejelser de gange jeg har handlet Land Rover. De ikke-kantede modeller mangler den rå og simple konstruktion, det klassiske kantede design og den lange legendariske historie - og jeg har af de grunde aldrig drømt om at eje en. Jeg er klar over at nogen ser det som kvalitet at der er tykke tæpper på gulvene og læder på sæderne, men jeg ser det som kvalitet at en 4x4 kan spules inden i.
Der er altså forskel på bilerne og det afspejler sig i forskel på ejerne. Derfor er en større procentdel af de kantede modeller aktivt med i klubben og derfor er det førere af de kantede modeller som hilser på landevejen.
Alle Land Rover kørere er for min skyld velkomne i klubben, kantede eller ej, men jeg mener ikke nødvendigvis at flere = bedre for klubben. Så lad dem komme som vil og lad de andre passe sig selv.
Og så håber jeg alle er lige så entusiastisk glade for deres model, som jeg er for min.