Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: Undervognsbehandling RRC 1988 (19-11-2006 18:15:22)
Alexander Thorstein Jørgensen #7334, reg. nvsj
Ingen bil fra 1988 er rustfri... desværre. Selv minimal overfladerust er et problem med hensyn til rustbeskyttelse... FORDI:

Når man sprøjter et middel -uanset fabrikat og type (olie/voks) - ovenpå et tyndt lag rust får midlet ikke RIGTIG fat, og kan derfor efter nogen tid løsne sig og fugt kan arbejde inden under.

Rustbeskyttelsesprodukter består af olie og voks - det er mængden af de enkelte dele der afgør om produktet er "voks- eller "olie"-baseret.

Voksprodukter er eks: Dinitrol, Mercasol, Tektrol
Olieprodukter er eks: Pava, Suvo.

På en "gammel" svend (ikke dig Svend Sanger!) ville jeg klart anbefale et olieprodukt fordi: - Hvor der er olie - er der ikke rust!!

Jeg vil anbefale SUVO fordi det er et miljøvenligt oliebaseret produkt, der ikke lugter grimt som eksempelvis Pava. (Har selv fået min P38 sprøjtet med det - kun "tyndt/penetrerende" lag ovenpå eksisterende Dinitrol. Det virker helt fint!!

Har den i øvrigt tidligere fået noget rustbeskyttelse -

hvis ja: Er det sprækket i overfladen og begyndt at løsne sig på "udsatte steder" - hvis dette er tilfældt ville jeg få den ordentligt afrenset med en damprenser - så kommer skidtet ordentligt af, og man kan se "herligheden" i dens forhåbentlig fine stand. Derefter kun tyndt/penetrerende middel ovenpå.

Hvis denne rustbeskyttelse ellers er fin og uden revner m.m. ville jeg også vælge KUN at få den sprøjtet med et tyndt/penetrerende middel ovenpå det gamle FORDI: det blødgør det eksisterende lag og gør det smidigt og muligt for det, at "arbejde" igen.

Hvis nej: Få bilen sprøjtet med et tyndt/penetrerende produkt - ikke alt for meget af det forbandede tykke "slidlag", der alligevel slipper "grebet" med tiden og falder af.

Hellere få bilen sprøjtet lidt oftere end undervognen dænget til med et middel, der "gemmer" problemerne indtil det måske er for sent!!

Thorstein #7334
V8 - med "fedtede" hulrum og undervogn...

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "undervogn"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.