sv: sv: sv: Lidt mere motor kraft til din Land Rover (23-12-2006 23:21:06)
Ib 0219
hej Benno
Der kan sikkert siges meget for og imod chip-tuning. Så her er lidt almene betragtninger en sen aften, og ud fra de erfaringer jeg har fra mit arbejde.
Når vi taler Land Rover er det enkelt, er bilen chip-tunet bortfalder garanti på motor/udstyr, transmission og drivlinie, da det ikke er Land Rovers opgave at tjekke om en sådan chip-tuning øger effekten med 10-20 eller 30%. Hvem skulle betale eventuelle skader (garanti) hvis det som du siger skulle være tilladt med en 20% forøgelse, fabrikken - hvorfor - det er jo ikke deres udstyr? Det er så let at sige, specielt når det er andre der skal betale - smiley
Pumpen på den omtalte motor er også elektronisk styret og hvis den får forkerte signaler kan der sikkert ske hvad som helst.
Hvis et chip-tuningsfirma vil have deres modul godkendt er det ikke Land Rovers opgave at gennemføre tests og opnå EU-godkendelse, det er chip-leverandørens opgave og hans omkostning. Du mener vel ikke i ramme alvor at Land Rover skal besørge og betale for at få godkendt andres produkter, blot fordi de passer på en Land Rover? Det må være en opgave for den pågældende producent.
Med de krav der er i dag til forurening, EU-4 normen træder i kraft for alle køretøjer den 1.1.2007, er det et omfattende og omkostningskrævende arbejde at opnå de godkendelser der skal til. Bl.a. derfor udgår Td5 motoren og erstattes af en anden, fordi den ikke opfylder og kan modificeres til at opfylde EU-4 normen. Hvis det havde været nok at optimere motoren med en chip havde man nok gjort det, frem for en udskiftning.
Med hensyn til uorginalt udstyr, hvis det er årsag til nedbrud, er det enten producenten eller leverandøren af det pågældende produkt der hæfter for eventuel garanti. Originalt udstyr er omfattet af Land Rovers garanti. Bilerne er iøvrigt godkendt til en vis størrelse hjul/dæk, hvilket fremgår af typegodkendelsen.
At man vælger at sætte andet på står for egen regning og risiko. Hvordan opfører bilen sig i forbindelse med en dobbelt undvigemanøvre på et sæt kæmpedæk og hævet undervogn, een ting er at man måske selv kommer til skade, men hvad de andre det kan gå ud over, blot fordi det skal se råt ud. Jeg tror desværre ikke at det er ret mange af dem der kører rundt med dette der har meget begreb om ved hvilken hastighed deres bil bliver ustabil i forbindelse med en undvigemanøvre.
Men det er med dette som med så meget andet, så længe det går godt er det fint, og der er også vidt forskellig opfattelse af dette emne.
Det er lidt tankevækkende at bilfabrikkerne bl.a. ofrer enorme summer på at højne sikkerheden, og så overtager Hansen bilen og "forbedrer" den, fordi det gør han nok bedre end fabrikken er i stand til, og sikkerhed behøver man da ikke gå så højt op i????? Det er et spørgsmål ikke et udsagn - smiley
Må alle få en god og sikker Jul,
mvh
Ib 0219