sv: sv: sv: siii tunet –bliver varm - oliekøling? (08-01-2007 19:52:37)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj
Hej Ebbe, Det er et original LR topstykke, som Turner Engineering har "pustet på"(stage 3 i Norge, I DK heder det Stage 2) . Ventilerne er så til blyfri, og udstødnings ventilerne er et nummer større,ventilfjedrene et nummer hårdere/hurtigere. Der er planet en hel del af toppen, ca5 mm, så man skal slibe en del af vand pumpe huset for at få den nede på plads, & 2 stk ventil dæksel pakninger skal bruges for at få ventil dækslet ude af harmens vej. Portene er boret større, og et 2' udstødning skal der til.
Jeg har ikke skiftet carburettor, men jeg tvivler ikke på at en go Weber vil give endnu mere, og enda være mindre tørstig. Det er nu en Ex-Mil One Ton med (lav-gearet) full helikal transfer. Før var den meget tørstig, ca 4.5 Km/ ltr. Nu kører den gerne 6. (Disse tal gælder Norske fjell & skov veje, Danske landeveje og en overdrive vil give en helt anden økonomi) Effekten har jeg ikke målt, men sammenlignet med mere moderne exemplar af racen, vil jeg sige et sted mellem 105 / 115 HK din. Det optimale er også at montere en knast aksel fra en Diesel, men Hartley er vist mesteren, på den discipline, og er i øvrigt ejer af Europa's hurtigste 2.25 benzin, serie bil