sv: sv: raps olie i en 300tdi (23-01-2007 20:32:19)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hej!
Et svar til Alexander Thorstein Jørgensen:
Både 200TDI og 300TDI kan med meget få modifikationer køre på rapsolie, og det er mere almindeligt end man måske lige tror.
Ved produktion af rapsolie bruges som råmateriale rapsfrø, hvoraf man kan forvente et olieudbytte på imellem 30 og 35%. Resten af rapsen går ikke til spilde - den kan udnyttes enten til foder eller til brændsel til stokerfyr.
Udfra denne sammenhæng synes jeg det er direkte misvisende at sammenligne CO2 udledningen ved de filtrerings- og pressningsprocesser med den CO2 udledning som ville have fundet sted hvis man istedet havde benyttet sig udelukkende af fossile brændstoffer.
Dertil kommer at der endnu ikke er etableret nogen endegyldig sammenhæng mellem menneskepåvirket CO2-udledning og klimapåvirkning generelt. Der er visse indicer, som forekommer umiddelbart sammenhængende - problemet er blot at vi kun har præcise data for solens varmeudstråling i meget kort tidsserie - hvorvidt den nuværende klimaudvikling i højere eller mindre grad er påvirket af CO2 niveau i atmosfæren eller fluktioner i solens varmestråling er meget svær at isolere med nogen grad af evidensbaseret argumentation. Ændringer i indstrålet varmemængde har en feedback kobling til mængden af CO2 som holdes absorberet af verdenshavene, hvorved ændringer i solindstrålingen kan betyde øget mængde af CO2 i atmosfæren.
En forbrændring af rapsolie er renere end en forbrænding af normal dieselolie, derfor er det heller ikke fra det synspunkt fordelagtigt at benytte fossile brændstoffer. Når rapsolien forstøves med de dertil indrettede dyser giver det samtidigt en mere energieffektiv forbrænding end ved dieselolie. Rapsolien indeholder nemlig en større mængde ilt, hvilket giver bedre forbrænding og nedsat sodmængde.
Indvendigen om hvorvidt filtre, pakninger og pumper kan holde til rapsolien kompliceres i nogen grad af de additiver man i tyskland tilsætter rapsolie for at kunne benytte det som brændstof i normale motorer. Disse additiver kan have skadelige virkninger på visse typer af gummi (pakninger). Rapsolie i sig selv er ikke skadelig for pakninger.
Derimod fryser rapsolie allerede ved -8 og er rimelig tyktflydende allerede noget derinden. Derfor vil helårs kørsel på rapsolie inkludere enten en elektrisk forvarmning af brændstoffet eller et to-tanks system, hvor bilen startes og stoppes på almindelige diesel-olie.
Og jo, der er faktisk mennesker der af egen drift er så lovlydige at de svarer afgift af den rapsolie de bruger til kørsel. Kender enddog flere af sådanne personer selv. Og der er stadig meget god økonomi i ideen, fordi restproduktet kan benyttes i stokerfyret.
Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad